Efektywność funkcjonowania szkół podstawowych na przykładzie wybranych placówek w powiecie tatrzańskim

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Poręba, Marcin
dc.contributor.author Bielańska, Marta
dc.date.accessioned 2014-05-23T10:20:08Z
dc.date.available 2014-05-23T10:20:08Z
dc.date.issued 2014-03-27 06:41:53
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/7728
dc.description.abstract W pracy dyplomowej opisany został problem dotyczący różnic w efektywności funkcjonowania szkół podstawowych wiejskich w Gminie Poronin i miejskich w Gminie Zakopane. W tymże celu zostały przeprowadzone badania w postaci ankiet skierowanych do dyrektorów szkół podstawowych z obu gmin, a także rodziców z Gminy Poronin, których dzieci uczęszczają do szkół podstawowych z Gminy Zakopane. Praca złożona jest z trzech rozdziałów. Pierwszy z nich skupiony jest na przedstawieniu systemu oświaty w Polsce, jego struktury organizacyjnej, aktualnych priorytetów, a także opisania statutu szkoły oraz awansu zawodowego nauczycieli. Drugi rozdział jest poświęcony tematyce efektywności, istoty efektywnej szkoły, aktualnych i przyszłych sposobów mierzenia jej w szkołach podstawowych. Ostatni rozdział ukazuje różnice w efektywności funkcjonowania szkół podstawowych wiejskich w Gminie Poronin i miejskich w Gminie Zakopane. Z analizy dokonanej przez autora można wywnioskować, iż wszyscy dyrektorzy rozumieją pojęcie efektywności. Różnice w efektywności funkcjonowania szkół w badanych szkołach podstawowych z obu gmin mogą wynikać z faktu, iż w Gminie Zakopane w badanych szkołach przeważają nauczyciele mianowani, czyli wyższym stopniem awansu nauczycielskiego. Przekłada się to na efekty osiągane przez uczniów np. na egzaminie szóstoklasisty. Nakłady Gminy Poronin w szkołach podstawowych są większe aniżeli w Gminie Zakopane, które nie wpływają znacząco na osiąganie lepszych efektów. Rodzice z Gminy Poronin zapisując swoje dziecko do szkół zakopiańskich kierują się przede wszystkim wyższym poziomem nauczania. Praca została oparta na pozycjach książkowych, czasopismach zakresu metodyki edukacji i oświaty, aktach prawnych oraz źródłach internetowych. pl
dc.description.abstract This thesis deals with the differences in the efficiency of primary schools in the rural area of Poronin Municipality and in the urban area of Zakopane Municipality. With reference to this, research was carried out using questionnaires addressed to the headteachers of primary schools in both communities, as well as parents from Poronin whose children attend primary schools in Zakopane. The thesis consists of three chapters. The first chapter presents Poland’s educational system, its organizational structure, current priorities, as well as a description of the school statutes and the career structure of the teaching profession. The second chapter is devoted to efficiency, the idea of effective school, and the current and future methods of measuring efficiency in primary schools. The final chapter presents the differences in the efficiency of primary schools in the rural area of Poronin Municipality and the urban area of Zakopane Municipality. From the analysis made by the author, it may be concluded that all the headteachers understand the concept of efficiency. Based on the surveyed primary schools in both communities, the differences in the efficiency of the institutions may result from the fact that in the Municipality of Zakopane, in all the examined schools, the senior ‘appointed’ teachers prevail, that is, those with a higher teaching status. Translates into the better results achieved by their students, e.g. in the class-six final examinations. The primary school expenditure of Poronin Municipality is higher than that in Zakopane Municipality has not significantly improved the results. While registering their children with schools in Zakopane, parents from Poronin were guided by the higher level of education offered in Zakopane. The thesis was based on a number of books and magazines in the field of teaching methodology and education, as well as on current legislation, and online sources. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject system oświaty pl
dc.subject edukacja pl
dc.subject efektywność pl
dc.subject szkoła podstawowa pl
dc.subject nakłady pl
dc.subject education system pl
dc.subject education pl
dc.subject efficiency pl
dc.subject primary school pl
dc.subject expenditure pl
dc.title Efektywność funkcjonowania szkół podstawowych na przykładzie wybranych placówek w powiecie tatrzańskim pl
dc.title.alternative The efficiency of primary schools: The case study of selected schools from the tatrzański administrative district pl
dc.type masterThesis pl
dc.date.updated 2014-05-09T11:05:26Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace magisterskie [3237]
    [Zgodnie z obowiązującą procedurą nie udostępniamy pełnych wersji prac dyplomowych]

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info