dc.description.abstract |
Celem pracy jest porównanie kultury organizacyjnej obszaru Telekomunikacji Polskiej S.A. Rejon TP w Zakopanem, przed restrukturyzacją, a następnie po przejęciu spółki przez inwestora strategicznego France Telecom. W rozdziale pierwszym przedstawiono podstawowe pojęcia z zakresu kultury organizacyjnej, jej wymiarów oraz typologii. Przedstawione zostały również obszary występowania kultur i czynniki, które ją kształtują. Rozdział drugi poświęcony jest modelom, oraz funkcji jaką spełnia kultura organizacyjna. W pierwszej części za pomocą modeli ukazano co jest charakterystyczne dla kultury organizacji. Szereg wniosków i spostrzeżeń wyznacza tutaj model kultury organizacyjnej według Edgara Scheina. Druga część rozdziału przedstawia uwarunkowanie kultury organizacyjnej ze względu na funkcje jakie spełnia wewnątrz przedsiębiorstwa, oraz w zakresie dostosowania zewnętrznego wobec otoczenia. Rozdział trzeci traktuje o kulturze organizacji począwszy od historii firmy, charakterystyki działalności TP S.A. po przez zarządzanie czynnikiem ludzkim. Został ukazany podział funkcji operacyjnych i strategicznych oraz uproszczenie struktur TP S.A., które nastąpiło po restrukturyzacji przedsiębiorstwa. W rozdziale czwartym dokonano analizy kultury organizacyjnej Rejonu TP S.A. w Zakopanem. Badania, wywiady i obserwacje przeprowadzono w oparciu o model Scheina. W założeniach badań kultury organizacyjnej TP S.A. został określony zakres badań, który obejmował elementy kultury organizacyjnej przed i po restrukturyzacji firmy. Następnie po przez artefakty kultury organizacyjnej, dokonano analizy wartości i norm które mają zasadniczy wpływ na rdzeń kultury organizacyjnej, którym są założenia kulturowe. |
pl |