Motywacja odgrywa dużą rolę w skutecznym zarządzaniu czynnikiem ludzkim. Daje możliwość pełnego wykorzystania potencjału pracowników, a tym samym przyczynia się do wygenerowania większych zysków i korzystnie działa na kondycję finansową firmy. W niniejszej pracy wykazano, iż system motywacyjny wpływa nie tylko na pracę zatrudnionych, ale także na interes przedsiębiorstwa, dlatego stanowi istotny element zarządzania. Konstruowanie skutecznych narzędzi motywowania staje się niezbędne dla efektywnego wspierania działań zmierzających do poprawy konkurencyjności firmy. Celem pracy dyplomowej jest przedstawienie korzyści płynących z motywowania pracowników do pracy, które zaprezentowano na przykładzie organizacji zatrudnienia w Instytucie Chemii Przemysłowej. Rozdział I zawiera teoretyczne zagadnienia dotyczące motywacji pracowników, przegląd teorii motywacji oraz charakterystykę czynników wpływających na wartościowanie pracy. Rozdział II opisuje rodzaje instrumentów motywacyjnych. Rozdział III przedstawia historię powstania Instytutu Chemii Przemysłowej, strukturę organizacyjną, zakres działalności oraz dynamikę sprzedaży. Rozdział IV zawiera analizę systemu motywacyjnego stosowanego w Instytucie Chemii Przemysłowej, w której uwzględniono materialne i niematerialne czynniki warunkujące zadowolenie z pracy. Do analizy wykorzystano dokumenty źródłowe Instytutu stosowane do motywacji pracowników.
Motivation plays a significant role in effective management of the human factor. It gives an opportunity to make full use of the employees’ potential, thus contributing to generate higher profits and has a beneficial effect on the financial condition of the company. This study shows, that the incentive scheme affects not only the work of the employees, but also the interest of the company, and therefore is an important part of management. Inventing new motivation instruments is becoming indispensable for effective supporting of actions aimed at improving the company’s competitiveness. The goal of the thesis is to present benefits resulting from motivating employees to work, which was shown on the example of the organization of work at the Institute of Industrial Chemistry. Chapter I contains the theoretical issues of motivation, review of motivation theories and characterization of factors affecting the work valuation. Chapter II describes kinds of motivation instruments. Chapter III presents the history of the Institute of Industrial Chemistry, its organizational structure, scope of operation and sales growth. Chapter IV provides an analysis of the incentive scheme used at the Institute of Industrial Chemistry, which includes tangible and intangible factors influencing work satisfaction. The Institute source documents on staff motivation were used for this study.