W pracy omówiono zagadnienia czasu wolnego uczniów oraz sposoby jego zagospodarowania, a w szczególności formy aktywnego wypoczynku młodzieży gimnazjalnej. Celem niniejszego opracowania było zebranie możliwie najbardziej wyczerpujących informacji o młodzieży gimnazjalnej uczącej się w publicznym Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Starym Sączu, a także o zasobach i sposobach wykorzystania czasu wolnego oraz zachowaniach uczniów, tak aby możliwe było lepsze wykorzystanie tego czasu w kontekście aktywności fizycznej. Prowadząc badania na potrzeby niniejszego opracowania dokonano analizy studium literatury w badaniach pedagogicznych oraz informacji dostępnych w Internecie, a także przeprowadzono sondaż diagnostyczny wśród uczniów gimnazjum. Wyniki przeprowadzonego badania pozwoliły na odrzucenie trzech
z czterech postawionych hipotez i przyjęcie jednej dotyczącej wspólnego planowania czasu wolnego przez uczniów i ich rodziny. Wysunięte wnioski wskazują na te obszary zagadnienia, które powinny być przedmiotem wspólnej pracy pedagogów i rodziców.
The thesis discusses the issues of students' leisure time and ways of its development, especially outdoor activities lower secondary school students. The aim of this study was to gather the most comprehensive information about school children studying in Public lower secondary school Julius Słowacki in Stary Sącz, as well as the resources and uses of free time and the behavior of students in order to be able to make better use of the time in the context of physical activity. The study used an analysis of the literature in educational research and information available on the Internet, as well as diagnostic survey conducted among lower secondary school students. The results of the study led to the rejection of the three
of the four hypotheses and adoption of one on joint planning time off for students and their families. Advancing findings point to these issues, which should be the subject of joint work of teachers and parents.