Abstract:
Przedmiotem pracy były „Zachowania konsumentów rynku wyposażenia mieszkań na przykładzie zakupów i użytkowania mebli.” Ów temat wybrany został z uwagi na istotność zachowań konsumenckich w kontekście działalności niemalże każdego przedsiębiorstwa. Owe zachowania są efektem postaw i prezentowanego stosunku do konkretnego produktu, marki, bądź firmy, co dla relacji B2C stanowi kluczową płaszczyznę budowania korzystnych dla obydwu podmiotów relacji. Dodatkowo elekcja rynku meblarskiego w Polsce była uwarunkowana ogromnym potencjałem jaki owy rynek posiada oraz tym, że jest to jedna z podstawowych gałęzi rodzimej gospodarki. Możliwości jakie stoją przed polskim
meblarstwem skłoniły zatem do zintensyfikowanego przyjrzenia się jego kondycji, a dostępność materiałów branżowych wraz ze sposobnością przeprowadzenia badań empirycznych na terenach salonów meblowych stały się głównymi powodami eksploracji tego właśnie rynku. Praca składa się z czterech rozdziałów z czego pierwsze dwa mają charakter teoretyczny, natomiast kolejne dwa empiryczny. W pierwszym rozdziale przyjrzano się istocie i definicji zachowań konsumentów oraz ich determinantom i uwarunkowaniom, które podzielono z kolei na wewnętrzne i zewnętrzne. Następnie przeanalizowano proces zakupu konsumenta oraz dokonano syntezy wybranych przykładów modeli zachowań konsumentów. W drugim rozdziale dokonano próby analizy rynku meblarskiego w ujęciu modelowym. Zaprezentowano historię i rozwój owego rynku, a także syntezę potencjału podażowego. Ostatni punkt drugiego rozdziału, to zobrazowanie perspektyw rozwojowych interesującego nas rynku w kontekście uwarunkowań polityczno – gospodarczych. Trzeci rozdział to to informacje o polskim rynku meblarskim w świetle wtórnych źródeł informacji. Przybliżono proces nabywania i użytkowania mebli i przedmiotów wyposażenia wnętrz w kontekście sytuacji ekonomicznej polskich gospodarstw domowych, a następnie zaprezentowano wybrane style aranżacji mieszkań ze szczególnym uwzględnieniem mebli. Rozdział ostatni to empiryczne podejście do zachowań zakupowych i konsumpcyjnych artykułów meblarskich. Rozdział składa się z dwóch podstawowych części, traktujących z jednej strony o przeprowadzonych badaniach interpretacyjnych (jakościowych), a następnie o badaniach pozytywistycznych (ilościowych). Zaprezentowano metodologię, charakterystykę respondentów oraz opis przebiegu wraz z wynikami przeprowadzonych badań. W związku z tym, że praca ma charakter empiryczny, przed badaniem postawiono wstępne hipotezy badawcze, które ograniczały się do czterech podstawowych stwierdzeń: więcej niż połowa kupujących meble, kieruje się ceną podczas ich wyboru ; ankietowani deklarują kupno/wymianę mebli rzadziej niż co 6 lat (na zachodzie kupno mebli przez gospodarstwo domowe odbywa się średnio co 6 lat – III rozdział) ; odczucia na temat zaopatrzenia salonów meblowych, ich wystroju, oraz atmosfera tam panująca jest w ocenie konsumentów zadowalająca ; Polacy mają słabe informacje o kondycji, rynku meblarskiego w Polsce.