Abstract:
Celem pracy jest przedstawienie i analiza strategiczna w handlu polskim w erze globalizacji na przykładzie sieci Selgros Cash& Carry oraz ukazanie szans i zagrożeń powstawania coraz to większej ilości sklepów wielkopowierzchniowych czyli super i hipermarketów. Praca składa się z pięciu rozdziałów .W pierwszym opisano zmiany na rynku Polskim w latach 90-tych i związane z tym zmiany upodobań konsumentów . Rozdział ten w szeroki sposób opisuje hipermarkety - ich zasady działania, strategie zdobywania rynku. Rozdział drugi przybliża pojęcie i strukturę globalizacji, jakie znaczenie ma globalizacja dla współczesnego człowieka oraz jakie pozytywne czynniki niesie ze sobą. W kolejnym rozdziale opisano metodykę stosowaną do przeprowadzenia analizy strategicznej przedsiębiorstwa handlowego jakim jest sieć Selgros. Czwarty rozdział to charakterystyka i analiza strategiczna hipermarketu Selgros. W rozdziale tym wykonana została analiza makroekonomiczna, analiza otoczenia sektorowego, analiza potencjału firmy a na zakończenie została wykonana ocena pozycji strategicznej sieci Selgros z wykorzystaniem analizy SWOT. Dzięki tej analizie starano się wyodrębnić mocne i słabe strony, a także szanse i zagrożenia dla jego działalności oraz możliwe kierunki rozwoju. Piąty rozdział zawiera i informacje na temat szans i zagrożeń dla polskiego handlu wynikających z globalizacji, zacierania się granic nie tylko państwowych ale również ekonomicznych. Zakończenie rozdziału przedstawia propozycję restrukturyzacji handlu w Polsce.