Abstract:
Celem pracy jest zdiagnozowanie pojęcia zmęczenia, ukazanie jak bardzo zjawisko to ma wpływ na pracę biurową i jakie są tego następstwa, a także próba podjęcia działań, które mają na celu zminimalizowanie zmęczenia oraz jego wpływu na procesy pracy biurowej. Praca składa się z 3 rozdziałów. Pierwszy rozdział poświęcono kwestii humanizacji pracy. Przedstawiono ją w zarysie od momentu jej powstania w koncepcjach zarządzania aż po czasy współczesne. Zagadnienie to jest również przedstawione z punktu widzenia wybranych autorów. Scharakteryzowano także współczesne płaszczyzny humanizacji pracy, wraz z czynnikami dehumanizującymi. Rozdział zawiera też krótką charakterystykę wybranych metod humanizacji pracy. Poruszona została także problematyka prac biurowych jako źródła dehumanizacji i samego zjawiska dehumanizacji. Drugi rozdział poświęcono problematyce zmęczenia. Zdefiniowano pojęcia zmęczenia, scharakteryzowano również jego objawy jak i czynniki powodujące powstawanie tego zjawiska. Krótko przedstawiona została rola wypoczynku. Sklasyfikowano zmęczenie ze względu na różne jego formy i rodzaje. Ostatnia część rozdziału została poświęcona testowym metodom identyfikacji tego zjawiska.Trzeci rozdział w pełni poświęcony jest badaniu pracowników Gminnej Spółdzielni w Radłowie. Ta praktyczna część pracy zawiera krótki opis przedmiotu badania, cele badania oraz opracowane wyniki przeprowadzonych badań, a także wnioski, które mają na celu usprawnić procesy pracy badanych pracowników.