Abstract:
Praca przybliża problemu systemu motywacji, równocześnie ukazuje podstawowe, wykorzystywane i sprawdzone w praktyce metody motywowania pracowników w celu zwiększenia ich własnej wydajności, sukcesów swoich jak i całego przedsiębiorstwa. Rozdział pierwszy ukazuje motywację jako podstawowy czynnik zarządzania zasobami ludzkimi. Przedstawia wybrane teorie motywowania pracowników, oraz narzędzia motywowania, z jakich mogą korzystać kierownicy różnych szczebli zarządzania. Tematem drugiego rozdziału jest zrozumienie istoty teorii motywacji, wyjaśnia nam sposoby pobudzania ludzi do zwiększonej aktywności w danym środowisku pracy. Ukazano także wiele uwarunkowań procesu motywacji ważnych dla pracowników, różne czynniki decydujące o skuteczności lidera w motywowaniu swoich podwładnych. Rozdział trzeci to charakterystyka opisywanego przedsiębiorstwa. Opisane zostały jego pozycja na rynku. Omówiono misję oraz strategię jaką przyjęła omawiana firma poprzez nieustanne inwestycje i prowadzoną działalność gospodarczą. Rozdział czwarty to opisanie i wyszczególnienie stosowanych technik motywacji w obecnej polityce płacowej przedsiębiorstwa. Przedstawiono w nim aktualny system wynagrodzeń i premiowania pracowników. Poruszono w nim także ważny z punktu widzenia pracodawcy system szkoleń i ocen pracowniczych odbywanych obecnie w firmie, które wymusza obecna sytuacja na rynku konkurencji. Rozdział piąty to próba odpowiedzi na pytanie o motywy jakimi kieruje się Zarząd firmy przy stawianiu celów oraz o wizerunek jaki chce pokazać swoim klientom jak i pracownikom. Zaproponowano kierunki zmian w obowiązującym systemie motywacyjnym zarówno w zakresie o wynagrodzeń, systemu premiowania jak i systemu ocen pracowniczych.