Abstract:
Celem pracy jest przeprowadzenie analizy strategicznej dla przedsiębiorstwa zajmującego się produkcją naturalnych soków owocowo-warzywnych oraz opracowanie strategii jego działania i rozwoju. Ukazuje ona zastosowanie zasadniczych metod badania potencjału firmy oraz jej otoczenia w celu opracowania strategii rozwoju. Prezentowane metody analizy i oceny pokazano na przykładzie przedsiębiorstwa P.P.H.U. Tłocznia „Maurer” z Zarzecza koło Nowego Sącza.W pierwszym rozdziale przedstawiono ogólne, teoretyczne zagadnienia dotyczące strategii, począwszy od jej charakterystyki, a kończąc na rozróżnieniu rodzajów strategii prezentowanych w literaturze. Rozdział drugi charakteryzuje analizę strategiczną. Zaprezentowano w nim w szczegółowy sposób wszystkie metody analizy otoczenia przedsiębiorstwa oraz jego wnętrza wraz z ich obszerną charakterystyką. Trzecia część pracy prezentuje historię, przedmiot działalności oraz sytuację ekonomiczno-finansową przedsiębiorstwa, dla którego sporządzona zostanie analiza strategiczna. Przedmiotem badawczym jest firma rodzinna - Tłocznia „Maurer”. Ostatni rozdział poświęcony został analizie strategicznej Tłoczni „Maurer”. Została przedstawiona analiza warunków funkcjonowania firmy. Scharakteryzowano makrootoczenie tłoczni i jej konkurencję oraz przedstawiono jej analizę wewnętrzną na podstawie metody kluczowych czynników sukcesu oraz analizy SWOT. Na podstawie wniosków zaproponowano kierunki rozwoju dla firmy oraz zaprezentowano dostępne wzorce strategii. W pracy wykorzystano informacje zawarte w literaturze przedmiotu, jak również materiały otrzymane z P.P.H.U. Tłocznia „Maurer”.