Abstract:
Głównym celem pracy jest przedstawienie sytuacji strategicznej badanej organizacji. Cel ten zrealizowano poprzez studia literaturowe oraz badania empiryczne przeprowadzone w firmie P.H.U. JUKA. W badaniu wykorzystano zestaw metod, które pozwolą na zbadanie, ocenę i przewidywanie przyszłych stanów wybranych elementów przedsiębiorstwa, jego otoczenia z punktu widzenia możliwości przetrwania i rozwoju. Praca składa się z czterech rozdziałów. Rozdział pierwszy porusza problematykę strategii i analizy strategicznej przedsiębiorstwa. Znajdują się w nim definicje strategii i analizy strategicznej oraz zróżnicowany podział strategii. Omówione są tu także cele metody oraz zakres analizy strategicznej. Kolejny rozdział prezentuje techniki przydatne w analizie otoczenia bliższego i dalszego firmy, a także w analizie potencjału firmy. Rozdział ten poświęcony jest również analizie SWOT, która została szczegółowo zaprezentowana, dzięki czemu nabrała wyjątkowej rangi. Rozdział trzeci poświęcony jest firmie. Omówiono w nim etapy powstania i rozwoju firmy, profil działalności i strategie firmy. W ostatnim rozdziale dokonano wnikliwej analizy i oceny sytuacji strategicznej firmy za pomocą wybranych metod analizy strategicznej.