Abstract:
Praca poświęcona jest ocenie kształcenia zawodowego w Straży Granicznej na przykładzie Centralnego Ośrodka Szkolenia Straży Granicznej w Koszalinie. Dociekania na temat przydatności zawodowej absolwentów, czyli nad efektywnością kształcenia na terenie Centralnego Ośrodka Szkolenia Straży Granicznej w Koszalinie, koncentrowały się głównie na ocenie oraz uwarunkowaniach procesu dydaktyczno – wychowawczego, czyli na tzw. efektywności wewnętrznej. Praca składa się z czterech rozdziałów poświęconych wyżej wymienionej problematyce. Rozdział pierwszy traktuje o kapitale ludzkim, jego rozwoju, wymiarach zarządzania oraz znaczeniu rozwoju kapitału ludzkiego w procesie zarządzania wiedzą. W rozdziale drugim została poruszona kwestia modelu systematycznego szkolenia i jego faz. W rozdziale tym omówiono kwestie identyfikacji celów szkoleniowych oraz analizę potrzeb szkoleniowych, projektowanie szkoleń oraz tworzenie planu szkolenia, dobór metod i technik szkoleniowych w kontekście segmentacji wewnętrznego rynku pracy oraz monitorowanie i ocenę efektywności szkoleń. Rozdział trzeci to metodyczne zagadnienia pracy, a więc cel, zakres oraz tezy pracy, metodyka badań własnych, a także charakterystyka obszaru badawczego. Rozdział czwarty to empiryczny wymiar rozwoju kapitału ludzkiego, a w nim poruszono takie kwestie, jak model szkolenia zawodowego funkcjonariuszy Straży Granicznej, realizację szkoleń w poszczególnych grupach stanowiskowych oraz wyniki badań ankietowych w zakresie monitorowania i oceny szkoleń.