Abstract:
Celem pracy jest przedstawienie zależności między profilem przedsiębiorstwa
a przebiegiem procesu wdrożenia norm jakości ISO serii 9000. W szczególności analizie
poddane zostały aspekty: czasowe, ilości zatrudnionych pracowników, obecności firmy
wdrożeniowej, kosztowe, analizy danych, zakresu zmian, odpowiedzialności.
Na potrzebę pracy przyjęto hipotezę badawczą, która głosi, iż jakkolwiek etapy
wdrożenia systemu są definiowane, to szczegóły wdrażania mocno zależą od profilu przedsiębiorstwa. Badania przeprowadzone były w oparciu o analizę przypadków na
przykładzie firmy produkcyjnej NOWOMAG S.A. i usługowej MPWiK Kraków
Praca składa się z pięciu rozdziałów. Rozdział pierwszy poświęcono określeniu
definicji jakości oraz pojęć z nią związanych. Zwrócono uwagę na ewolucję koncepcji
i charakterystykę norm ISO serii 9000.
W rozdziale drugim zwrócono uwagę na wytyczne stawiane przez normę,
odnoszące się do wdrożenia systemu zarządzania jakością.
Kolejne dwa rozdziały opisują sam proces wdrożenia norm serii ISO 9001:2000
zakończony sukcesem w postaci certyfikacji. Trzeci rozdział poświęcony Nowosądeckiej
Fabryce Urządzeń Górniczych w Nowym Sączu „NOWOMAG” S.A., czwarty rozdział
opisuje ten proces w Miejskim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji w Krakowie.
Rozdział piąty jest rozdziałem podsumowującym. Ukazane jest krótkie porównanie
procesu wdrażania pomiędzy firmą produkcyjną a usługową.
Pracę niniejszą zrealizowano w oparciu o literaturę tematu, oraz materiały uzyskane
z Nowosądeckiej Fabryki Urządzeń Górniczych „NOWOMAG” S.A. oraz Miejskiego
Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Krakowie. Stanowiły one źródło wiedzy,
a były to przekazy ustne, wewnętrzna dokumentacja oraz materiały szkoleniowe.