Abstract:
W gospodarce rynkowej i konkurencyjnej większość decyzji podejmowana jest w sytuacji niepewności, w której trudno jest przewidzieć przyszłe zdarzenia bez posiadania dodatkowych informacji. Stopień ryzyka osiągnięcia celów zależy od posiadania odpowiednich informacji. Rola badań marketingowych rośnie proporcjonalnie do wzrostu niepewności działań przedsiębiorstwa. Badania marketingowe nie eliminują całkowicie ryzyka, jednak właściwe wykorzystanie badań ogranicza znacznie ryzyko i przyczynia się do tego, że podejmowane decyzje będą mniej obarczone omyłkami i sądami intuicyjnymi. Celem pracy jest prezentacja procesu badawczego na podstawie przeprowadzonych samodzielnie badań marketingowych. Praca zbudowana jest z czterech rozdziałów. W rozdziale pierwszym omówiono pojęcie danych, informacji marketingowych oraz badań marketingowych. W rozdziale tym zostały zawarte również cele, zakres i zastosowanie badań marketingowych. Rozdział drugi został poświęcony metodom i technikom badań marketingowych. Zostały tu opisane schematy badawcze, metody zbierania danych pierwotnych oraz instrumenty pomiarowe wykorzystywane w badaniach marketingowych. Rozdział trzeci opisuje wszystkie etapy procesu badawczego. W rozdziale tym omówiono między innymi fazy badań marketingowych i zasady budowy kwestionariusza. W czwartym rozdziale została zawarta prezentacja procesu badawczego na podstawie przeprowadzonych badań marketingowych na grupie studentów tarnowskich uczelni na temat wykorzystania przez nich Internetu. Wynikiem badań marketingowych jest uporządkowanie i prezentacja danych w postaci opisowej oraz graficznej i wyciągnięcie wniosków. W rozważaniach wykorzystano dostępną literaturę przedmiotu oraz Internet.