Abstract:
Tematem opracowania, jest próba pokazania doskonalenia wdrożonego systemu zarządzania jakością, w wybranych obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa. Na przykładzie Przedsiębiorstwa Transportu Kolejowego „KOLTAR”, specjalizującego się w usługach związanych z transportem towarów niebezpiecznych, przedstawione zostaną efekty wdrożenia systemu, jego funkcjonowanie, oraz wybrane obszary podlegające ciągłemu doskonaleniu. Niniejsza praca ma na celu próbę potwierdzenia tez: -bezpieczeństwo ma znaczenie fundamentalne przy przewozach materiałów niebezpiecznych; -działania korygujące i zapobiegawcze przyczyniają się do osiągnięcia wysokiej jakości; -badania satysfakcji pracownika i klienta są kluczem do ciągłego doskonalenia. Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy rozdział ukazuje podstawowe pojęcia dotyczące systemu zarządzania jakością, strukturę dokumentacji, koszty jakości, rodzaje audytów, oraz przegląd wymagań normy ISO serii 9000. Przegląd wybranych narzędzi, a także działania korygujące i zapobiegawcze, oraz badania satysfakcji, opisane w rozdziale drugim, mają wpływ na ciągłe doskonalenie, już istniejącego systemu. Rozdział trzeci, w całości opisuje Spółkę KOLTAR Zawiera krótki rys historyczny, profil działalności i strukturę organizacyjną. Pokrótce ukazane są w nim również: polityka jakości, struktura dokumentacji i zatrudnienia. Celem czwartego rozdziału jest ukazanie funkcjonowania wdrożonego systemu zarządzania jakością w Spółce, główne obszary nim objęte, oraz proces ciągłego doskonalenia. W pracy wykorzystano literaturę przedmiotu. Rozdziały praktyczne zostały napisane na podstawie danych udostępnionych przez opisywane przedsiębiorstwo oraz zgromadzonych w wyniku badania satysfakcji pracowników i klientów.