Badanie zadowolenia z pracy na przykładzie pracowników Poczty Polskiej S.A.
Ładowanie...
Data
2011-03-01 07:41:25
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Abstrakt
W pracy omówiono zagadnienia związane z zarządzaniem ludźmi oraz
zaakcentowano podejście do pracownika, jako do „klienta wewnętrznego”. W
warstwie empirycznej skupiono się na zbadaniu, jakimi kryteriami kierują się
pracownicy Poczty Polskiej S.A. oceniając swój stopień zadowolenia z pracy.
Celem badania było wyodrębnienie najważniejszych priorytetów, które
umożliwią lepsze i efektywniejsze zarządzanie pracownikami.
Badania przeprowadzono za pomocą ankiety, wyniki opracowano za pomocą
programu SPSS 18. Wyniki badań pokazały wysoki poziom zadowolenia z
pracy oraz dużą lojalność wobec firmy. Pracownicy najbardziej cenią sobie
bezpieczeństwo i higienę w swoim miejscu pracy, współpracę między
przełożonymi a podwładnymi oraz współpracę pomiędzy współpracownikami.
Mniej ważna jest wysokość wynagrodzenia. Największy niepokój zaś budzi
niestabilność pracy oraz sposób w jaki firma jest zarządzana.
The following thesis focuses on aspects of human resource management, with the special emphasis on the so-called “internal customer” approach. The empirical part of the thesis is concerned with finding out what specific criteria are used by the employees of Poczta Polska S.A. for the evaluation of their job satisfaction. The main aim of the thesis is to identify the key aspects of wise human resource management. The empirical study presented by the author has been conducted by means of a self-completion questionnaire, and the data have been analyzed using SPSS 18 statistical analytic software. The results show that the general level of employee satisfaction and loyalty is high. The workplace health and safety conditions, the cooperation between superiors and subordinates, as well as among co-workers rather than a salary seems to be especially valued by the respondents. What makes respondents anxious is the lack of stability and the way their organization is managed.
The following thesis focuses on aspects of human resource management, with the special emphasis on the so-called “internal customer” approach. The empirical part of the thesis is concerned with finding out what specific criteria are used by the employees of Poczta Polska S.A. for the evaluation of their job satisfaction. The main aim of the thesis is to identify the key aspects of wise human resource management. The empirical study presented by the author has been conducted by means of a self-completion questionnaire, and the data have been analyzed using SPSS 18 statistical analytic software. The results show that the general level of employee satisfaction and loyalty is high. The workplace health and safety conditions, the cooperation between superiors and subordinates, as well as among co-workers rather than a salary seems to be especially valued by the respondents. What makes respondents anxious is the lack of stability and the way their organization is managed.
Opis
Słowa kluczowe
zarządzanie zasobami ludzkimi, człowiek w organizacji, praca, Poczta Polska S.A., człowiek w pracy