Abstract:
Celem pracy jest przedstawienie przyczyn powstawania konfliktów w organizacjach oraz ukazanie pozytywnych skutków ich występowania głównie dzięki znajomości metod zarządzania konfliktem. Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym omówione zostanie pojęcie konfliktu, jego funkcje z podziałem na ich negatywne oraz pozytywne aspekty. Ukazana zostanie złożoność czynników przyczyniających się do rozwoju konfliktów. W dalszej części przedstawione zostaną również rodzaje konfliktów, które dzielą się na konflikty interpersonalne, międzygrupowe, organizacyjne, negocjacyjne, innowacyjne oraz etyczne. W rozdziale drugim omówione zostaną przykłady technik, które potwierdzą, że aby skutecznie rozwiązywać konflikty nie wystarczy wiedza na temat istoty, rodzajów, przyczyn czy skutków konfliktów, konieczna jest także znajomość sposobów i strategii ich rozwiązywania. W rozdziale tym omówione zostaną tradycyjne i nowoczesne metody zarządzania konfliktem oraz rozwiązywanie sporów przez osoby neutralne na przykładzie mediatora oraz arbitra. W trzecim rozdziale przedstawione zostaną wyniki badań ankietowych oraz wnioski opierające się na weryfikacji postawionych wcześniej hipotez. Organizacja nie rozpoznaje i nie docenia pozytywnego aspektu zawartego w konfliktach – to główna hipoteza postawiona w pracy. Praca zakończona jest podsumowaniem i wnioskami z niej wynikającymi.