Praca ma na celu przedstawienie merchandisingu, jako metody aktywizującej skuteczność zarządzania sprzedażą detaliczną, poprzez wykorzystanie topografii jednostki handlowej, podstawowych zasad psychologii społecznej oraz ekspozycji produktów. W pracy zawarto trzy rozdziały teoretyczne, w których wyjaśniono wszelkie niezbędne zagadnienia
z zakresu marketingu i merchandisingu oraz przedstawiono badane przedsiębiorstwo
F.H. Gostal, należące do Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan. Cześć empiryczna pracy tworzy czwarty rozdział, w którym przedstawiono badania ankietowe oraz obserwacyjne, przeprowadzone wśród klientów omawianej placówki i właścicieli sklepów spożywczo – przemysłowych. Analiza treści teoretycznych i przeprowadzone badania pozwoliły na sformułowanie wniosku, iż merchandising znajduje swoje zastosowanie w małych i średnich przedsiębiorstwach handlowych zarówno z punktu widzenia konsumentów jak
i przedsiębiorców.
The aim of this paper is to describe merchandising as a method of stimulating retail sales management efficiency through utilization of retail unit layout, basic rules of social psychology and product exposition. This paper consists of three theoretical chapters explaining all vital aspects of marketing and merchandising as well as describes the study of F.H Gostal company which belongs to the Lewiatan Polish Retail Network. The fourth chapter, consisting of the empirical portion of the paper, presents surveys and studies conducted among customers of the mentioned company and owners of convenience stores. The analysis of the theoretical matter and conducted research lead to the formation of thesis that merchandising can be warranted in small and medium size retail enterprises from the standpoint of both consumers and business owners.