Abstract:
Praca stanowi próbę zestawienia istotnych faktów dotyczących tego wszechobecnego zjawiska, jakim jest reklama telewizyjna. Natomiast celem badań własnych jest ocena poziomu oddziaływania reklamy telewizyjnej na jej odbiorcę, a dokładnie, znalezienie odpowiedzi na pytanie: czy reklama telewizyjna wpływa na decyzje zakupu u młodzieży. Praca składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym przedstawiono rozważania teoretyczne nad ogólną problematyką reklamy: jej miejsce jako elementu marketingu – mix oraz jej dokładna analiza. Analizę tę tworzy wiedza z zakresu genezy reklamy, jej podstawowych celów i funkcji, a także zostają wymienione i opisane rodzaje reklam. Podrozdział o reklamie telewizyjnej opisuje jej miejsce w dzisiejszym świecie, jej główne formy i rodzaje. Opisuje z czego składa się przeciętny spot reklamowy, oraz etapy powstawania reklamy telewizyjnej. Rozdział kończy pokrótce opisane prawne uregulowania reklam. Dalsza część pracy porusza zależność reklamy telewizyjnej i jej odbiorców. Zostaje tu zaprezentowana reklama telewizyjna jako proces komunikacji, co ma pomóc w zrozumieniu sposobu w jaki reklama „porozumiewa się” z telewidzem. Scharakteryzowano również rodzaje konsumentów, wraz z ich postawami wobec reklam, ukazano mechanizm działania reklamy i czynniki oddziaływania reklamy na odbiorcę. Ponadto w rozdziale zawarto opis reklamy w procesie decyzyjnym konsumenta. Ostatni, trzeci rozdział pracy to założenia metodologiczne podstaw badań własnych, czyli przedmiot i cel badań, problem główny badań wraz z hipotezami oraz określenie metod, technik i narzędzi badawczych. Znajduje się tutaj również opis przebiegu badań, oraz wreszcie analiza przeprowadzonych badań w śród 46 uczniów gimnazjum, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań postaw badanej młodzieży wobec reklam telewizyjnych, oraz opracowanie wniosków.