The Role of Competitors and Customers in the Development of Environmentally Sound Technologies

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Marczewska, Magdalena
dc.date.accessioned 2014-12-21T10:58:00Z
dc.date.available 2014-12-21T10:58:00Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Marczewska, M., The Role of Competitors and Customers in the Development of Environmentally Sound Technologies. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation (JEMI), 2014, vol. 10, nr 2 : Perspectives on Innovations Management – Environmental, Social and Public Sector Innovations. Ed. by K. Klincewicz, A. Ujwary-Gil, s. 39-61 pl
dc.identifier.issn 2299-7326
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/8316
dc.description.abstract The article presents two important forces influencing the development of product innovations by suppliers of environmentally sound technologies, namely competitors and consumers. It discusses these phenomena on the basis of different theoretical approaches (Ansoff and Stewart, 1967; Von Hippel, 1987, 2005, 2007; Prahalad and Ramaswamy, 2004). The results of the study show that Polish companies-suppliers of environmentally sound technologies are willing to gain inspiration from both demand and supply side market players. In case of supply side of the market, in most cases inspiration was not aimed at copying existing successful ideas. The competitors are perceived rather as a source of inspiration for further development of technological solutions. Although companies concentrate on having a relationship with customers and track their behavior, these relations have not been established by the Polish companies researched here in order to treat users as co-creators of product improvements or novelties. pl
dc.description.abstract Artykuł przedstawia dwie główne siły oddziałujące na tworzenie innowacji produktowych przez dostawców technologii nieszkodliwych dla środowiska, czyli konkurentów i klientów. Praca omawia te zjawiska na bazie rozmaitych podejść teoretycznych (Ansoff i Stewart, 1967; Von Hippel, 1987, 2005, 2007; Prahalad and Ramaswamy, 2004). Wyniki badań pokazują, że polskie firmy – dostawcy technologii nieszkodliwych dla środowiska chętnie szukają inspiracji zarówno po stronie popytu jak i podaży rynkowych graczy. W przypadku strony podaży, w większości sytuacji inspiracja nie miała prowadzić do kopiowania już istniejących idei, które odniosły sukces. Konkurenci są postrzegani raczej jako źródło inspiracji do dalszego rozwoju rozwiązań technologicznych. Chociaż firmy koncentrują się na tworzeniu relacji z klientami i śledzeniu ich zachowań, relacje te nie zostały jeszcze w pełni stworzone przez polskie firmy objęte naszym badaniem, a klienci nie są wciąż traktowani jako współtwórcy udoskonaleń produktów czy nowych rozwiązań. pl
dc.language.iso en pl
dc.publisher Nowy Sacz School of Business – National-Louis University pl
dc.rights open access pl
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject environmentally sound technologies pl
dc.subject customers pl
dc.subject competitors pl
dc.subject product innovations pl
dc.subject user-driven innovations pl
dc.subject technologie środowiskowe pl
dc.subject klienci pl
dc.subject konkurencja pl
dc.subject innowacje produktowe pl
dc.subject innowacje popytowe pl
dc.title The Role of Competitors and Customers in the Development of Environmentally Sound Technologies pl
dc.type article pl


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

open access Except where otherwise noted, this item's license is described as open access

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info