This empirical paper explores the work of employees in charge of service innovation
when firms develop and launch new scale-intensive services by addressing two research
questions: i) How do employees responsible for service innovation work? and
ii) what are the related managerial implications when developing and launching new
scale-intensive services? To this end, 21 qualitative, in-depth interviews were conducted
with employees in five large scale-intensive service firms. The findings suggest
that the involvement of internal professionals is an asset when new scale-intensive
services are developed, and that internal professionals act as intrapreneurs when
they are involved in the development of radically new scale-intensive services. This
paper integrates understanding from the innovation management literature with
knowledge of professionals from extant literature on professional service firms since
we find that professionals in scale-intensive firms act as intrapreneurs. Thus, this paper
extends the theory on determinants of innovation in scale-intensive service firms,
blending insights from both findings and theory.
W niniejszej empirycznej pracy badamy zagadnienie pracowników zajmujących się
innowacjami z dziedziny usług podczas tworzenia i wprowadzania nowych usług o
intensywnej skali. Próbujemy znaleźć odpowiedź na dwa pytania: i) W jaki sposób
pracują osoby odpowiedzialne za innowacje w usługach?, oraz ii) Jakie są implikacje
dla kierownictwa podczas tworzenia i uruchamiania usług o intensywnej skali? W
tym celu przeprowadzono 21 jakościowych, pogłębionych wywiadów z pracownikami
pięciu firm świadczących usługi o intensywnej skali. Wyniki tych wywiadów sugerują,
że zaangażowanie wewnętrznych profesjonalistów jest poważnym atutem podczas
tworzenia takich usług, oraz że profesjonaliści działają jako przedsiębiorcy wewnętrzni
gdy są angażowani w tworzenie radykalnie nowych usług o intensywnej skali. Praca
ta integruje pojmowanie typowe dla literatury o innowacyjnym zarządzaniu z
wiedzą profesjonalistów z dostępnej literatury na temat firm świadczących profesjonalne
usługi, ponieważ przekonujemy się, że profesjonaliści w firmach świadczących
usługi o intensywnej skali występują jako wewnętrzni przedsiębiorcy. Praca ta poszerza
wiedzę na temat źródeł innowacji w firmach świadczących usługi o intensywnej
skali, łącząc spostrzeżenia wyciągnięte z badań jak i teorii.