Abstract:
Głównym celem pracy jest zbadanie wysokości PREMII ZA RYZYKO oraz sprawdzenie na ile stabilny jest jej wynik. Praca obejmuje trzy rozdziały. W rozdziale I scharakteryzowano pojęcie kredytu oraz warunki jego otrzymania. Przedstawiono w nim także metody wyceny opcji w oparciu o model dwumianowy oraz model Black’a-Scholes’a, gdzie zwrócono uwagę na najtrudniejszy do oszacowania parametr jakim jest zmienność cen instrumentu bazowego. Szczególny jednak nacisk położono na formułę Black’a-Scholes’a-Merton’a, która jest kluczowa przy szacowaniu PREMII ZA RYZYKO. W rozdziale II scharakteryzowano dokładnie Firmę Eurotrans T&D. Przedstawiono zarys historii Firmy, strukturę oraz jej elementarne funkcje. Przedstawiono także plan rozwoju Firmy; zaprezentowano stan finansowy oraz przeanalizowano rachunek zysków i kosztów przez okres 2002 -2011. Następnie za pomocą metody zdyskontowanych przepływów pieniężnych (w oparciu o metodę Fernandez’a) oszacowano obecną wartość Firmy. Rozdział III w całości poświęcony jest PREMII ZA RYZYKO. Zaprezentowano formułę Black’a-Scholes’a-Merton’a, na podstawie której wyliczono wysokość PREMII ZA RYZYKO. W oparciu o analizę wrażliwości zbadano na ile stabilny jest wynik tej PREMII. Przedstawiono także praktyczny aspekt modelów: dwumianowego oraz Black’a-Scholes’a. Dla ostatniego oszacowano parametr zmienności cen akcji „czystego gracza” (Trans Universal Poland SA). Na podstawie zaprezentowanych modeli wyliczono wartość opcji europejskich dla akcjonariusza czyli Eurotrans T&D. Podstawę napisania pracy stanowiły literatura przedmiotu oraz prezentacje i dane dotyczące działalności Firmy Eurotrans T&D, w tym głównie dane finansowe. Niezwykle cenne okazały się także uwagi oraz informacje dostarczane przez właścicieli Firmy.