Abstract:
Celem głównym pracy jest wskazanie na dynamiczny charakter procesów logistycznych w obszarze dystrybucji. Chcę to uczynić poprzez analizę wewnętrznych i zewnętrznych czynników otoczenia przedsiębiorstwa wpływających na zmiany w logistyce dystrybucji w firmie Saint-Gobain Velimat Polska w okresie kilku lat funkcjonowania na rynku polskim. Wskazuję, że jest to droga ciągłej konfrontacji strategii i możliwości firmy oraz zmieniających się warunków otoczenia zewnętrznego. Staram się zaprezentować istotę dobrze zorganizowanego procesu dystrybucji w oparciu o europejską sieć biur handlowych dysponujących szczegółową wiedzą o kliencie, posiadających rzetelne rozeznanie rynku i wiedzę z zakresu logistyki. Zwracam uwagę jak ogromną rolę odgrywa właściwy dobór metod i narzędzi dystrybucji do specyfiki sprzedawanego produktu. Nie zawsze bowiem kluczem do sukcesu jest duża ilość punktów dystrybucji czy spory zapas magazynowy poszukiwanego towaru lecz stworzenie odpowiednich rozwiązań z uwzględnieniem podstawowych zasad logistyki, które zawsze starają się wychodzić naprzeciw klientowi nie generując dodatkowych, nieuzasadnionych kosztów dla przedsiębiorstwa. Analizę chcę poprzeć konkretnymi przykładami z firmy Saint-Gobain Velimat Polska zaobserwowanymi na przestrzeni kilku lat jej działalności zarówno rynku polskim jak i na rynkach zagranicznych.