dc.description.abstract |
Niniejsza praca powstała w celu usystematyzowania wiedzy na temat jednego z efektów stosunkowo nowej dziedziny finansów – finansów behawioralnych. Przedmiotem zainteresowania w pracy jest powstawanie oraz rozprzestrzenianie się efektu contagion. Badaniu na występowanie efektu contagion zostaną poddane trzy europejskie kraje: Polska, Węgry oraz Czechy. Część teoretyczna podzielona jest na trzy rozdziały. W pierwszym z nich zostanie przybliżona tematyka finansów behawioralnych. W drugim rozdziale znajduje się przegląd literatury na świecie. W rozdziale trzecim przedstawiona została makroekonomia trzech badanych krajów. Przeanalizowano w nim wszelkie makroekonomiczne aspekty, które mogłyby mieć wpływ na powstanie efektu zarażenia się. Część praktyczna ma na celu zbadanie przedstawionego problemu. Ta część składa się z jednego rozdziału badawczego. W pracy główną hipotezą jest stwierdzenie, iż w okresie 02.01.2006 – 29.12.2006 na terenach rynków Europy Środkowej Polski, Węgier oraz Czech wystąpił efekt contagion. Giełdy wymienionych wyżej krajów wzajemnie się od siebie „zarażały”. Inwestorzy poruszali się w „tym samym kierunku” wykonując podobne ruchy w obrębie trzech badanych rynków finansowych. Zbadano czy po okresie trwania kryzysu na giełdach inwestorzy wycofają kapitał w rynków. W związku z tym korelacja między badanymi rynkami powinna zniknąć, lub zostać znacząco zredukowana, chyba, że źródłem korelacji jest intensywna wymiana handlowa, co w przypadku Polski, Czech i Węgier jest mało prawdopodobne. |
pl |