Abstract:
W pracy przedstawiono małe przedsiębiorstwo produkcyjno-handlowo-usługowe „Wanda”, które działając na zasadzie franchisingu w sieci Restauracji McDonald’s zyskało przewagę nad niezależnymi firmami z tej samej branży. Celem pracy jest zbadanie, czy franchising jest skuteczną metodą prowadzenia małej firmy, analiza korzyści wynikających z przystąpienia PPHU „Wanda” do sieci franczyzowej McDonald’s, oraz pokazanie, że franchising jest sposobem na podjęcie działalności gospodarczej charakteryzującym się zmniejszonym ryzykiem. Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy z nich zawiera definicję małych i średnich przedsiębiorstw, ukazuje rolę jaką pełni ten sektor w polskiej gospodarce, wskazuje możliwe, podstawowe formy wsparcia MŚP. W drugim rozdziale skupiono się m.in. na istocie franczyzy, jej zaletach i wadach zarówno dla franczyzobiorcy jak i franczyzodawcy. Dokonano także analizy porównawczej umowy franczyzowej z innymi rodzajami umów. Trzeci rozdział poświęcony jest opisowi działalności sieci Restauracji McDonald’s i funkcjonującej w niej małej firmy PPHU „Wanda” .W ostatnim rozdziale wskazano korzyści uzyskane przez właściciela
PPHU „Wanda” w wyniku przystąpienia do sieci franchisingowej „Mc’Donald’s”.
Zbadano – na podstawie przeprowadzonej ankiety - jakie jest powodzenie Restauracji McDonald’s wśród konsumentów. Analizowano co wpływa na jej sukces na rybnickim rynku usług gastronomicznych. W oparciu o analizę SWOT zestawiono mocne i słabe strony omawianej firmy, wskazano szanse i zagrożenia dla jej dalszej działalności.