Abstract:
Obserwacja zmian społecznych zachodzących w Polsce w ostatnich latach oraz próby reformowania systemu oświaty sprawiają, iż niezwykle ważne stają się pytania dotyczące roli, jaką pełnią nauczyciele i zadań, jakie przed nimi stoją. W dzisiejszych czasach ustawiczne kształcenie stało się już faktem i należy podążać za szybko rozwijającą się nauką i techniką. Zawód nauczyciela jest to specyficzna w profesja, gdyż formuje ona osobowości przyszłych pokoleń, przygotowuje młodych ludzi do życia w społeczeństwie, i dlatego też nie mogą wykonywać go osoby przypadkowe. Muszą to być nauczyciele świadomi ważnej roli, którą odgrywają w życiu młodych ludzi. Rozwój zawodowy nauczyciela powinien być wewnętrzną potrzebą, odczuwaną przez każdego dydaktyka. Głównymi celami części badawczej pracy było ustalenie stanu gotowości nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego i wzbogacania swojej wiedzy, poprzez uczestnictwo w różnego rodzaju szkoleniach i kursach. Kolejnym celem było zebranie opinii od nauczycieli na temat procesu doskonalenia zawodowego na poszczególne stopnie awansu zawodowego oraz sprawdzenie czy wykorzystują oni nowoczesne metody i techniki nauczania. Metodą, wykorzystaną w badaniach była analiza dokumentów natomiast narzędziem badawczym była ankieta. Niestety z przeprowadzonych badań wynika, iż tą wewnętrzną potrzebę odczuwa mniej niż połowa przebadanych nauczycieli.