Abstract:
Głównym motywem wyboru tematu pracy było wskazanie w jakim stopniu prywatne przedsiębiorstwo przystosowało swoją strategię do zmian wynikających z rozszerzenia rynków zbytu oraz pojawienia się konkurencji ze strony członków Unii. Celem niniejszej pracy jest zbadanie efektywności zastosowanych instrumentów marketingu-mix, czy wpłynęły one na wzrost udziału w rynku polskim i zagranicznym. Cel pracy zdeterminował sformułowanie następującej hipotezy badawczej: Skutecznie stosowane narzędzia marketingu -mix w ramach polityki marketingowej firmy w istotny sposób wpływają na wzrost udziału w rynku. Hipoteza ta została zweryfikowana na przykładzie analizy firmy Wiśniowski w latach 2000- 2008.Praca składa się z pięciu rozdziałów. Rozdział pierwszy przedstawia główne zagadnienia dotyczące tematu pracy. Zawiera definicje i zadania, kryteria i cechy instrumentów marketingu-mix. W rozdziale drugim zostały szczegółowo przedstawione podstawowe instrumenty marketingu-mix. Rozdział trzeci przedstawia nieobligatoryjne instrumenty marketingu-mix. Istota i pojęcie strategii przedsiębiorstwa zostały przedstawione w rozdziale czwartym. Rozdział piąty (badania własne) zawiera szczegółową charakterystykę przedsiębiorstwa. W rozdziale tym przedstawiony został problem badawczy, hipoteza, opis metod badawczych oraz prezentacja wyników badań. W pozostałych podrozdziałach dokonano charakterystyki poszczególnych instrumentów marketingu-mix (produkt, cena, promocja, dystrybucja).