Abstract:
Współcześnie prawie każdy człowiek zetknął się z pojęciem mobbingu i potrafi
je utożsamić z różnymi przejawami przemocy psychicznej oraz ingerencją w sferę
emocjonalną pracownika w jego środowisku pracy. Wybór tematu pracy nie jest przypadkowy, gdyż po pierwsze – problem zachowań mobbingowych narasta, a po drugie – zjawisko to będące przeciwieństwem motywacji rzutuje niekorzystnie na funkcjonowanie zespołów pracowniczych, obniża ich efektywność zadaniową oraz osłabia motywacyjność. W pierwszym rozdziale poruszono teoretyczne zagadnienia związane z mobbingiem, jego przejawami oraz przyczynami. Dokonano porównania miedzy motywacją a antymotywacją, co pozwoliło na charakterystykę mobbingu rozumianego jako patologia motywowania. Drugi rozdział zawiera analizę źródeł i przejawów mobbingu w środowisku pracy. Ich pochodną są często zachowania agresywne oraz silnie akcentowana przez mobbera potrzeba nadzoru nad pracownikami. Poruszono problem zasady równego traktowania pracowników w miejscu pracy, oraz bliskich i odległych skutków następstw mobbingowej presji na pracownika. Trzeci rozdział poświęcono prawnej i psychologicznej ochronie przed mobbingiem. Jakie sankcje prawne mogą być zastosowane wobec pracodawcy posługującego się przemocą psychiczną, dokonano charakterystyki
zachowań mobbingowych pracodawcy, przybliżyłam teorie reaktancji oraz typowych
zachowań w sytuacjach mobbingowych. Ostatni rozdział, to metodologia badań własnych na przykładzie Banku PEKAO S.A. Przedmiotem badań, było stwierdzenie ilu pracowników zatrudnionych w w/w firmie miało do czynienia z mobbingiem- czy jako „ofiara” bądź jako świadek.