Znaczenie etyki biznesu jako źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku na przykładzie analizy porównawczej PKN Orlen S.A. oraz TP S.A.

Ładowanie...
Miniatura

Data

2014-07-28 21:10:45

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Praca porusza zagadnienia związane z etyką w biznesie, przede wszystkim w kontekście wykorzystania jej do budowania trwałej, dającej się obronić w dłuższym okresie czasu przewagi konkurencyjnej. Głównym celem pracy i przeprowadzonych badań była weryfikacja potrzeby oraz przydatności etyki w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Na potrzeby niniejszej pracy wykorzystano źródła wtórne (głównie Internet, publikacje książkowe i czasopisma) oraz pierwotne (wyniki badania ankietowego). W dwóch pierwszych rozdziałach znalazły się rozważania teoretyczne dotyczące etyki, konkurencyjności oraz przewagi konkurencyjnej. Dwa kolejne rozdziały zawierają opis przedsiębiorstw PKN Orlen S.A. i Telekomunikacja Polska S.A. oraz prezentują empiryczne badania na podstawie źródeł wtórnych i pierwotnych dotyczące charakteru działań tych organizacji w kontekście etyki biznesu. W niniejszej pracy na podstawie analizy wspomnianych źródeł zaprezentowano między innymi szereg korzyści, jakie daje etyczny biznes przedsiębiorstwu i jego otoczeniu. Ponadto zwrócono uwagę na liczne zagrożenia wynikające z braku etyki w prowadzeniu biznesu przez różnorodne podmioty, co jest dowodem na potrzebę uwzględniania zagadnień etycznych w odniesieniu do współczesnego biznesu. Na podstawie całościowej analizy można stwierdzić, że etyka biznesu to znakomite narzędzie do budowania trwałej przewagi konkurencyjnej. Szczególnie warto zapoznać się z zamieszczonymi w pracy etapami budowania w przedsiębiorstwie trwałej kultury etycznej, które są podstawą do osiągnięcia sukcesu w oparciu o etykę biznesu.
The thesis raises an issue of ethics in business, especially as a tool to build a sustainable and long-term competitive advantage. The main goal of this thesis and a survey was to verify the need and usefulness of ethics in building competitive advantage of the company. The study was based on secondary sources (mainly the Internet, books and magazines) and primary sources (the survey). In the first two chapters there are theoretical considerations regarding ethics, competitiveness and competitive advantage. The next two chapters contain a description of the companies PKN Orlen S.A. and Telekomunikacja Polska S.A. These last two chapters also present empirical research concerning the nature of the activities of these organizations in the context of business ethics. This study presents the benefits of ethical business for a company and its environment. It also draws attention to risks arising from the lack of ethics in business, which proves that business ethics is necessary in economic activity. We can conclude that business ethics is an excellent tool for building sustainable competitive advantage. Especially the stages of building a sustainable ethical culture of the company are important and they are the basis for success based on business ethics.

Opis

Słowa kluczowe

etyka biznesu, przewaga konkurencyjna, konkurencyjność, business ethics, competitive advantage, competitiveness

Cytowanie