Abstract:
„Innowatyka“ jest terminem określającym obszar tematyczny dotyczący
najnowszej rzeczywistości społeczno-ekonomicznej – świata Internetu,
przepastnych i łatwo dostępnych baz danych i otwartych granic. Jest to
świat, w którym tzw. efekt motyla (czyli nieliniowa, czasami kaskadowo
narastająca zależność pomiędzy wydarzeniami pozornie błahymi i pozornie
niepowiązanymi ze sobą) staje się faktem codziennym (zob. też Nesterowicz,
2001).
W takim świecie, można poetycko powiedzieć, innowacje są paliwem
postępu technologicznego i cywilizacyjnego – rozwój żywi się innowacjami.
Podtytuł książki Toma Petersa (1998), guru zarządzania, mówi wszystko:
„nie możesz odchudzić swojej drogi ku wielkości”. Stosując re-engineering,
lean management i inne sztuczki usuwające z firmy wszystko co zbędne,
a zapominając o nacisku na innowacje, menedżer nie zapewni firmie
przyszłości. Co najwyżej, odroczy bankructwo.
Dlatego innowacyjność jest ważna i musimy umieć ją badać i nią
zarządzać i dlatego innowatyka ma zakres szerszy niż tradycyjne „zarządzanie
innowacjami“ – obejmuje całą paletę umiejętności, pozwalających na wyjście
poza status quo w firmie i zobaczenie nowych horyzontów zanim jeszcze
może być mowa o zarządzaniu nimi. (fragment wstępu)