Celem niniejszej pracy dyplomowej było określenie źródeł finansowania małych i średnich przedsiębiorstw w powiecie nowosądeckim. Aktualnie na omawianym rynku działa blisko 15 tyś. przedsiębiorstw, dlatego konieczne było określenie źródła finansowania bieżącej działalności jak również nowo powstających firm. To one stanowią główne źródło dochodu mieszkańców powiatu, więc ważne jest określenie kondycji finansowej przedsiębiorstw oraz poznanie planów na najbliższe lata. Dlatego też, w przeprowadzonym badaniu, starano się zidentyfikować cele oraz ocenić obecną sytuację MŚP w powiecie.
Badanie marketingowe przeprowadzono techniką ankiety bezpośredniej oraz internetowej, dobór próby losowy spośród przedsiębiorstw z powiatu nowosądeckiego. Z przeprowadzonego badania wynika, że dla niemal wszystkich ankietowanych (92%) znane są sposoby pozyskiwania oraz rodzaje źródeł finansowania działalności gospodarczej. Badanie pokazało, iż dostępne na rynku źródła finansowania przedsiębiorstwa są przystępne dla ¾ respondentów (76%). Dowiemy się również z niego, że głównym źródłem kapitału na założenie firmy był kapitał własny (44%) jak również środki z funduszy unijnych (27%). Co ważne przedsiębiorcy wskazali również bariery w korzystaniu z finansowania zewnętrznego na jakie napotkają – biurokracja (33%) oraz brak szczegółowej wiedzy o finansowaniu (16%).
Na podstawie przeprowadzonych studiów literaturowych, desk research oraz badań bezpośrednich zaprezentowanych w niniejszej pracy myślę, iż sytuacja przedsiębiorstw na analizowanym rynku jest dobra, stale się rozwijają i powstają nowe o czym świadczy choćby fakt, iż na przestrzeni 5 lat powstało ponad 2000 nowych firm. Mimo licznych barier chętnie korzystają ze wsparcia zewnętrznego, aby mogli się rozwijać i konkurować na ogólnopolskim rynku.
The aim of this thesis has been to determine the sources of financing small and medium companies in nowosądecki county. Nowadays, on the market there is almost 15 thousand companies, that is why it was necessary to determine sources of financing current and new business. They are the main source of income for residents of the county so it was important to determine financial condition of companies and to get familiar with their plans for the nearest future. That is why, in the research that was carried out, there was an attempt to identify aims and to assess current situation of small and medium companies in the county.
Marketing research was carried out by the technique of public and internet opinion survey, the choice of companies was random. From the results of the research it can be seen that almost all respondents (92%) know ways of receiving funds and their sources. The research showed that the sources available on the market are accessible for the respondents (76%). We could also see that the main source of the capital for setting own a company was home equity (44%) and funds from the European Union (27%).What is more important, the enterpreneurs pointed out the barriers in using external funds – that is bureaucracy (33%) and lack of appropriate detailed knowledge (16%).
On the basis of literature studied, desk research and opinion survey presented in the thesis I reckon that the situation of companies on the market is quite good, they are developing all the time, what can be proved by the fact that almost 2000 new companies has been set up in the last 5 years. Despite the barriers , they use external support to develop and compete on the Polish market.