Abstract:
Celem głównym niniejszej pracy jest przedstawienie pojęć skuteczności i efektywności komunikacji marketingowej, a także różnic jakie między nimi występują. Wielu ludzi uznaje bowiem te pojęcia jako synonimy. Dlatego też autor w swojej pracy postawił sobie za cel przedstawienie tychże pojęć na tle komunikacji marketingowej, a także odmienności ich znaczeń. Celem opracowania jest uświadomienie potrzeby stosowania odpowiednich i właściwych miar w badaniach marketingowych oraz wskazanie występujących tu błędów. W rozdziale pierwszym autor przedstawia pojęcie komunikacji marketingowej, jej proces, a także etapy planowania. Zostaną przedstawione instrumenty reklamy w mediach masowych a także poszczególne typologie reklamy. Rozdział drugi przedstawia pojęcie badań marketingowych, ich istotę, cele oraz narzędzia stosowane w ich trakcie. W dalszej części rozdziału zawarte zostaną pojęcia skuteczności i efektywności, a także ich warunki w przypadku komunikacji marketingowej. W rozdziale trzecim zostaną przedstawione metody pomiaru, oceny skuteczności i efektywności reklamy. Pod pojęciem tym kryje się ocena efektów komunikacji marketingowej, a także ocena skutków działań marketingowych. W kolejnej części rozdziału zostaną przedstawione rodzaje badań skuteczności, jak również ich problematyka w planowaniu mediów. Rozdział czwarty jest poświęcony praktycznemu zastosowaniu pojęć skuteczności i efektywności komunikacji marketingowej. W rozdziale zostały przedstawione dwa badania dotyczące tychże pojęć. Badanie pierwsze przedstawia pomiar skuteczności i efektywności kampanii społecznej „Ostatni Wyskok”. Drugie badanie zostało przeprowadzone przez autora pracy i bada skuteczność i efektywność ogłoszenia w formie ulotki o tematyce sprzedaży samochodu.