Innovations seem crucial for contemporary enterprises willing to achieve the objective
of increasing firm’s value. The aim of this paper is to examine, both conceptually and
empirically, the relationship between innovations and tourism enterprises’ market
value. Tourism sector was taken into consideration in order to fulfill the existing
research gap. This focused paper was based on relevant market data. Event study
and calendar time portfolio approaches were chosen to test investors’ responses
to innovation announcements. Six tourism companies listed on the Main Market
of Warsaw Stock Exchange were examined within the six years research period
and 34 innovation announcements were identified. Polish Press Agency database
and Warsaw Stock Exchange databases were used to collect data. Results indicate
that innovations affected positively investors’ valuation of tourism enterprises. The
average event day market value change equaled 0.63% and differed considerably
from the one-year one of 3.02% meaning that investors adjust their initial reaction
over time. Initially investors reacted mostly to marketing, distributional and external
relations innovations while within one-year period they attributed the most value to
marketing and external relations ones.
Innowacje są kluczowe dla współczesnych przedsiębiorstw dążących do osiągnięcia
podstawowego celu działania – zwiększania wartości. Celem niniejszego opracowania
było zbadanie jaka jest relacja pomiędzy innowacjami i wartością rynkową
przedsiębiorstw turystycznych. W badaniu skoncentrowano się na sektorze turystycznym,
w którym występuje istotna luka wiedzy w odniesieniu do badanej relacji.
W badaniu wykorzystano aktualne dane rynkowe. Aby przetestować reakcje inwestorów
na ogłoszenia dotyczące innowacji wykorzystano metody analizy zdarzeń
(event-study) i analizy efektów kalendarzowych (calendar time portfolio). Badaniu
poddanych zostało sześć przedsiębiorstw turystycznych notowanych na rynku podstawowym
Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW). Wyznaczono
sześcioletni zakres czasowy. Uzyskano 34 ogłoszenia prasowe dotyczące innowacji.
Dane o ogłoszeniach prasowych zaczerpnięto z bazy danych Polskiej Agencji Prasowej,
dane o wahaniach wartości rynkowej przedsiębiorstw z bazy danych GPW. Uzyskane
rezultaty wskazują, iż komunikaty dotyczące innowacji wpływały pozytywnie na
ocenę przyszłych przepływów pieniężnych przez inwestorów. Średnia anormalna zmiana
wartości rynkowej w dniu ogłoszenia komunikatu wyniosła 0,63%, w okresie jednego
roku zwiększała się zaś do 3,02%, wskazując iż inwestorzy dostosowują swoją
początkową reakcję z biegiem czasu. W okresie krótkim inwestorzy reagowali najsilniej
na informacje o innowacjach marketingowych, dystrybucyjnych i związanych z
relacjami zewnętrznymi. W okresie jednego roku przypisywali największą wartość innowacjom
marketingowym i związanym z relacjami zewnętrznymi.