Short- and Long-Term Effects of Innovations on Enterprise Market Value: A Case of the Tourism Industry

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Szutowski, Dawid
dc.contributor.author Bednarska, Marlena A.
dc.date.accessioned 2015-03-04T11:45:13Z
dc.date.available 2015-03-04T11:45:13Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Szutowski, D., Bednarska, M.A., Short- and Long-Term Effects of Innovations on Enterprise Market Value: A Case of the Tourism Industry. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation (JEMI), 2014, vol. 10, nr 4 : Entrepreneurship and Performance of Firms. Ed. by A. Ujwary-Gil, K. Klincewicz, s. 45-63 pl
dc.identifier.issn 2299-7326
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/8611
dc.description.abstract Innovations seem crucial for contemporary enterprises willing to achieve the objective of increasing firm’s value. The aim of this paper is to examine, both conceptually and empirically, the relationship between innovations and tourism enterprises’ market value. Tourism sector was taken into consideration in order to fulfill the existing research gap. This focused paper was based on relevant market data. Event study and calendar time portfolio approaches were chosen to test investors’ responses to innovation announcements. Six tourism companies listed on the Main Market of Warsaw Stock Exchange were examined within the six years research period and 34 innovation announcements were identified. Polish Press Agency database and Warsaw Stock Exchange databases were used to collect data. Results indicate that innovations affected positively investors’ valuation of tourism enterprises. The average event day market value change equaled 0.63% and differed considerably from the one-year one of 3.02% meaning that investors adjust their initial reaction over time. Initially investors reacted mostly to marketing, distributional and external relations innovations while within one-year period they attributed the most value to marketing and external relations ones. pl
dc.description.abstract Innowacje są kluczowe dla współczesnych przedsiębiorstw dążących do osiągnięcia podstawowego celu działania – zwiększania wartości. Celem niniejszego opracowania było zbadanie jaka jest relacja pomiędzy innowacjami i wartością rynkową przedsiębiorstw turystycznych. W badaniu skoncentrowano się na sektorze turystycznym, w którym występuje istotna luka wiedzy w odniesieniu do badanej relacji. W badaniu wykorzystano aktualne dane rynkowe. Aby przetestować reakcje inwestorów na ogłoszenia dotyczące innowacji wykorzystano metody analizy zdarzeń (event-study) i analizy efektów kalendarzowych (calendar time portfolio). Badaniu poddanych zostało sześć przedsiębiorstw turystycznych notowanych na rynku podstawowym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW). Wyznaczono sześcioletni zakres czasowy. Uzyskano 34 ogłoszenia prasowe dotyczące innowacji. Dane o ogłoszeniach prasowych zaczerpnięto z bazy danych Polskiej Agencji Prasowej, dane o wahaniach wartości rynkowej przedsiębiorstw z bazy danych GPW. Uzyskane rezultaty wskazują, iż komunikaty dotyczące innowacji wpływały pozytywnie na ocenę przyszłych przepływów pieniężnych przez inwestorów. Średnia anormalna zmiana wartości rynkowej w dniu ogłoszenia komunikatu wyniosła 0,63%, w okresie jednego roku zwiększała się zaś do 3,02%, wskazując iż inwestorzy dostosowują swoją początkową reakcję z biegiem czasu. W okresie krótkim inwestorzy reagowali najsilniej na informacje o innowacjach marketingowych, dystrybucyjnych i związanych z relacjami zewnętrznymi. W okresie jednego roku przypisywali największą wartość innowacjom marketingowym i związanym z relacjami zewnętrznymi. pl
dc.language.iso en pl
dc.publisher Nowy Sacz School of Business – National-Louis University pl
dc.rights open access pl
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject innovation pl
dc.subject market value pl
dc.subject event study pl
dc.subject calendar time portfolio pl
dc.subject tourism enterprise pl
dc.subject innowacje pl
dc.subject wartość rynkowa pl
dc.subject analiza zdarzeń pl
dc.subject analiza efektów kalendarzowych pl
dc.subject przedsiębiorstwo turystyczne pl
dc.title Short- and Long-Term Effects of Innovations on Enterprise Market Value: A Case of the Tourism Industry pl
dc.type article pl


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

open access Except where otherwise noted, this item's license is described as open access

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info