Praca przedstawia prawny oraz ekonomiczny wymiar podpisu elektronicznego
poparty badaniem ankietowym przeprowadzonym wśród przedsiębiorców. Praca opisuje zasady działania oraz funkcje podpisu elektronicznego, przedstawia
podobieństwa podpisu odręcznego oraz elektronicznego jak również różnice pomiędzy
podpisem bezpiecznym a zwykłym podpisem elektronicznym, jak również prawne aspekty podpisu elektronicznego oraz możliwości wykorzystania e-podpisu w praktyce. Opisana jest teoretyczna strona zrealizowanego badania. Badanie miało na celu odpowiedzenie na pytania dotyczące korzystania z podpisu elektronicznego przez mikro i małych przedsiębiorców, pola wykorzystania e-podpisu w praktyce oraz wskazanie barier upowszechnienia tej technologii.Celem niniejszej pracy były wykazanie przyczyn dla których mikro i małe firmy nie
korzystają z podpisu elektronicznego w przedsiębiorstwie.
Badania wykazały że brak wystarczającej wiedzy wpływa na odczuwanie potrzeby
wdrożenia technologii podpisu elektronicznego oraz że przedstawiciele firm mający
większą wiedzę o e-popisie są bardziej skłonni do wdrożenia go w przyszłości. Równie
ważna okazała się odpowiedź na pytanie o koszty – okazało się że mają one większe
znaczenie wśród firm działających krócej na rynku oraz tych które są w gorszej sytuacji
finansowej, w pozostałych przypadkach koszty nie stanowią bariery. Z analizy ankiet
można się dowiedzieć, że znaczącą korzyść z w drożenia e-podpisu odczują firmy
działające na obszarze większych miast oraz te, które zatrudniają większą ilość
pracowników.
These thesis present the legal and economic magnitude of the electronic signature supported by a survey conducted among enterprises
This study describes the principles of operations and functions of an electronic signature, it shows similarities and differences, as well as the legal aspects of
electronic signatures and the possibility of the use of e-signatures in practice. Thesis project is described by the theoretical side of completed study. The study was designed to answer the questions on the use of electronic signatures by micro and small entrepreneurs, field use of e-signatures in practice, and to identify barriers to the dissemination of this technology.The aim of this study was also to demonstrate the reasons for which the micro and small businesses do not use of electronic signatures in their companies. Studies have shown that a lack of sufficient knowledge affects the perception of the need for implementation of electronic signature technology, and if representatives of companies have more knowledge about wield of e-signatures are more likely to implement it in the future. Equally important is an answer to the question about the cost - it turned out that the price is more importante for companies operating in the market for short time and those who are at some financial disadvantage. In other cases, the financial cost is not a barrier. From analysis of this survey you can find a significant benefit of
implementation of e-signature in businesses operating in the area of major cities, as well as those who employ more employees.