Interesująca mnie tematyka, która znalazła odzwierciedlenie w zawartości merytorycznej pracy, dotyczy stresu zawodowego nauczycieli gimnazjum. Celem pracy było wskazanie głównych źródeł stresu oraz sytuacji stresogennych doświadczanych przez nauczycieli w pracy dydaktyczno-wychowawczej z młodzieżą Gimnazjum Nr 10 w Nowym Sączu. Niniejsza praca dyplomowa ma charakter teoretyczno-empiryczny. W celu rozwiązania problemu badawczego sformułowano trzy hipotezy badawcze o następującej treści:
Hipoteza I. W pracy nauczycieli gimnazjum jest zbyt duża ilość sytuacji stresogennych wynikających z mało sprzyjającego środowiska zawodowego .
Hipoteza II. Jeśli nauczyciele przeżywają stres zawodowy w pracy to jest on następstwem wielu czynników wynikających z pracy dydaktyczno- wychowawczej.
Hipoteza III. Nauczyciele wprawdzie przeżywają silne emocje związane z wykonywaną pracą zawodową, ale dobrze radzą sobie ze skutkami stresu i sytuacji stresogennych.
Część metodologiczna pracy bazuje na weryfikacji hipotez z wykorzystaniem metody sondażu diagnostycznego i narzędzia badań, czyli kwestionariusza ankiety.
Badania przeprowadzone wśród nauczycieli Gimnazjum nr 10 w Nowym Sączu pozwoliły zidentyfikować główne źródła stresu oraz sytuacje stresogenne na jakie wystawieni są nauczyciele w codziennej pracy dydaktyczno - wychowawczej.
Wyniki badań, stanowiące odpowiedź na postawiony problem badawczy oraz sformułowane hipotezy pokazały na podstawie przeprowadzonej systematyzacji źródeł stresu, że nauczyciele pracujący z młodzieżą gimnazjalną stosunkowo często doświadczają takiej reakcji nieswoistej jak stres zawodowy, ale też stosują modyfikatory osłabiające jego następstwa .
The aim of the thesis is an analysis of the main sources of stress and stressful situations experienced in their work with teenagers by teachers of Gimnasium Nr 10 in Nowy Sącz. The thesis is comprised of theoretical and empirical parts. The following hypotheses have been formulated in order to solve the research problem:
Hypothesis I. Gymnasium teachers encounter too many stressful situations arising from the difficult work environment.
Hypothesis II. If the teachers experience stress at work, it arises from various factors connected with their teaching and pedagogical work.
Hypothesis III. Teachers do undergo strong emotions connected with their job, but they manage the results of stress and stressful situations well.
The methodical part of the thesis is based on the verification of the theses with the use of a diagnostic survey.
The research conducted among the teachers of Gimnasium nr 10 in Nowy Sącz allowed for the identification of the main stress sources and situations. The results of the research based on the conducted systematization of the stress sources give an answer to the research problem - teachers working with gymnasium students relatively often experience job-related stress, but they use modifiers to reduce their impact on them.