Abstract:
Budowa strategii rozwoju polega na sprawdzeniu na jakim etapie rozwoju znajduje się jednostka samorządu terytorialnego i jakie będą dalsze kierunki jej ekspansji, gdzie badany obszar powinien się znaleźć w czasie wyznaczonym przez strategię oraz w jaki sposób osiągnąć wyznaczony stan. Dążenie społeczności lokalnej i samorządu gminy do stworzenia tego dokumentu w świetle wymagań współczesnych realiów życia staje się nie tylko możliwością, ale koniecznym warunkiem dalszego dynamicznego rozwoju gminy. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie procesu budowy strategii turystycznej dla miasta i gminy Piwniczna-Zdrój zaczynając od analizy strategicznej, poprzez wybór najlepszej opcji strategicznej, a kończąc na etapie wdrożenia i monitoringu realizacji założeń strategii. W pierwszym rozdziale pracy pt. Turystyka przedstawione zostały ogólne pojęcia związane z tą dziedziną. Zaprezentowano czynniki rozwoju turystyki, pełnione przez nią funkcje oraz jej rodzaje i formy. W dalszej części rozdziału opisano organizacje i stowarzyszenia turystyczne w Polsce. Drugi rozdział pt. Metodologia kształtowania strategii z perspektywy gminy przedstawia etapy kształtowania strategii w gminie oraz możliwe techniki i metody analizy strategicznej. Trzeci rozdział pt. Charakterystyka miasta i gminy Piwniczna-Zdrój prezentuje MiG Piwniczna-Zdrój na podstawie materiałów uzyskanych z UMiG, danych GUS, publikacji internetowych. W czwartym rozdziale pt. Analiza SWOT i wybór opcji strategicznej rozwoju turystyki w gminie dokonano analizy makrootoczenia przeprowadzając ją kolejno w otoczeniu polityczno-prawnym, ekonomicznym, socjokulturowym i technologicznym gminy. Następnie poddano jej bliższe otoczenie analizie, polegającej na określeniu potencjalnych i bezpośrednich konkurentów gminy pod względem ich potencjału turystycznego, zidentyfikowaniu klientów i siły przetargowej Piwnicznej-Zdrój. Potencjał strategiczny gminy określono na podstawie dokonanej oceny najistotniejszych czynników wewnętrznych organizacji oraz zbadaniu relacji między nimi. W dalszej części rozdziału przeprowadzono pełną analizę SWOT. Na jej podstawie został dokonany wybór opcji strategicznej rozwoju gminy. Piąty rozdział pt. Planowanie strategiczne przedstawia cele strategiczne i szczegółowe dotyczące rozwoju turystyki, która została wskazana w wyniku przeprowadzonej analizy strategicznej jako kierunek rozwoju gminy. Następnie cele podzielono na zadania i ułożono harmonogram sposobów ich realizacji. Na zakończenie przedstawiono proces wdrożenia i monitoringu.