Abstract:
Atutem człowieka jest potencjał jaki posiada. Istota ludzka zdobywa wiedzę przez całe życie i właśnie to jest fundamentem, na którym oparta jest orientacja szkolenia. Człowiek jest wyposażony we wrodzone predyspozycje do zdobywania nowych celów jak i autorozwój i właśnie dlatego zasługuje by w niego inwestować. Jednak aby absolutne i bezsprzeczne przychody znalazły odzwierciedlenie w rzeczywistości i praktyce wskazane jest by system szkoleń był wydajny i efektywny, jak również zgodny z działalnością i strategią organizacyjną samej instytucji. W związku z tym winien uwzględniać cele indywidualności jak również teamów i całości miejsca pracy. Instruktaż jest związany z permanentnym postępem zatrudnionych pracowników, jak i kształtowaniem potrzebnych kompetencji, jakie są niezbędne do wykonywania pracy. Pozytywne ustosunkowanie się do faktu, który mówi o tym, że człowiek jest jednostką, która posiada największe oddziaływanie na pracę jest powodem wzrostu zainteresowania tematem kursów, ćwiczeń, treningów i szkoleń. Sytuacja ta jest bardzo charakterystyczna dla instytucji, które są organem zarządczym w większych miastach i pomniejszych miejscowościach. To właśnie one kreują pożądany obraz organizacji idącej z duchem czasu. Można do nich zaliczyć między innymi przedstawione w tej pracy starostwo powiatowe w Nowym Sączu. Celem jest zaprezentowanie systemu szkoleń jako funkcji, która jest ważnym elementem efektywnie działającej organizacji. Niniejsza praca składa się z czterech rozdziałów, z których każdy zawiera podrozdział:
W części pierwszej główną ideą było zilustrowanie tematyki szkolenia pracowników wskazując na
ich miejsce w zarządzaniu zasobami ludzkimi, a także prezentując ich rodzaje. Również w tym
właśnie rozdziale znajdują się formy, metody i techniki, które są stosowane podczas samego
procesu szkolenia pracowników.
Rozdział drugi zawiera obraz elementów skutecznego systemu szkoleń w instytucji. Każdy z
faktorów składa się na ciąg struktury systemu szkoleń i zawierają one identyfikację i analizę
potrzeb szkoleniowych, planowanie i budowę szkoleń, wdrożenie zaprojektowanych szkoleń oraz
weryfikacje ich funkcjonalności.
Na rozdział trzeci składa się charakterystyka Starostwa Nowosądeckiego, na bazie którego
przedstawiony zostanie system szkoleń. W tym rozdziale znajdą się kompetencje oraz schemat
organizacyjny, a także ogólne dane o instytucji i informacje o zakresie działalności.
Rozdział czwarty natomiast tyczy się samego systemu szkoleń w Starostwie w Nowym Sączu.
Zebrane są tu wiadomości dotyczące przeprowadzanych tam szkoleń przedstawione za pomocą
udokumentowanych przykładów. Końcową adnotację zamyka bardzo ważna dla badanego systemu
ocena szkolenia.