Percepcja postaw rodzicielskich a inteligencja emocjonalna u młodzieży

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Grygielski, Michał
dc.contributor.author Prochot, Anna
dc.date.accessioned 2015-12-13T10:22:20Z
dc.date.available 2015-12-13T10:22:20Z
dc.date.issued 2015-06-22 11:51:46
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/8747
dc.description.abstract Celem niniejszej pracy było zbadanie związku między percepcją postaw rodzicielskich, a poziomem inteligencji emocjonalnej u młodzieży. Przebadano grupę młodzieży liczącą 141 osób, w tym 75 dziewcząt oraz 66 chłopców, w wieku 16-17 lat. Byli to uczniowie pierwszych i drugich klas Zespołu Szkół Drzewnych i Leśnych w Żywcu. Do pomiaru zmiennych wykorzystano dwa kwestionariusze: Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodziców (KPR-Roc) oraz Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE. Hipoteza ogólna, mówiąca o tym, iż zachodzi związek między percepcją postaw rodzicielskich a poziomem inteligencji emocjonalnej u młodzieży została potwierdzona. Wyniki wskazują na to, że pozytywne postawy rodzicielskie, w przeciwieństwie do postaw negatywnych, korelują dodatnio z wyższą inteligencją emocjonalną u młodzieży. Wyniki badania pokazały ponadto, że młodzież płci żeńskiej wykazuje się wyższą inteligencją emocjonalną niż młodzież płci męskiej. Związki między pozytywnymi postawami rodzicielskimi a inteligencją emocjonalną uwidoczniły się szczególnie wyraźnie w relacjach matek z córkami. Uzyskane wyniki pozwalają przypuszczać, że odpowiednie wychowanie może znacząco oddziaływać na rozwój inteligencji emocjonalnej u młodzieży. pl
dc.description.abstract The purpose of this study was to investigate the relationship between perception of parents’ attitudes and the level of emotional intelligence of adolescents. There has been studied a group of 141 young people, including 75 girls and 66 boys, aged 16-17 years. They were students of first and second class of the Wood and Forestry School in Żywiec. For the measurement the variables there was used two questionnaires: Retrospective Assessment of Parents Bet Questionnaire (KPR-Roc) and Emotional Intelligence Questionnaire INTE. General hypothesis, that there is a relationship between the emotional intelligence level of adolescents and their perception of parental attitudes of their parents, has been confirmed. The results indicate that positive parental attitudes, as opposed to negative attitudes, correlate positively with higher emotional intelligence of adolescents. The results of the study has shown that female adolescents exhibit a higher emotional intelligence than male adolescents. Positive relationships between parental attitudes and the high level of emotional intelligence are most visible in the relationships of mothers and daughters. The results suggest that appropriate education can have a significant impact on the development of emotional intelligence of adolescents. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject inteligencja emocjonalna pl
dc.subject wychowanie młodzieży pl
dc.subject parental attitudes pl
dc.subject emotional intelligence pl
dc.subject parenting pl
dc.subject postawy rodzicielskie pl
dc.subject family environment pl
dc.subject środowisko rodzinne pl
dc.title Percepcja postaw rodzicielskich a inteligencja emocjonalna u młodzieży pl
dc.title.alternative The parental attitudes and emotional intelligence of adolescents pl
dc.type masterThesis pl
dc.date.updated 2015-10-07T11:18:37Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace magisterskie [3237]
    [Zgodnie z obowiązującą procedurą nie udostępniamy pełnych wersji prac dyplomowych]

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info