Przedmiotem niniejszej pracy było usystematyzowanie pojęć z obszaru koncepcji zarządzania wiedzą. Weryfikując metodę audytu wiedzy przeprowadzono badanie, które miało za zadanie ocenić wiedzę pracowników i zarządzanie wiedzą w Szkole Podstawowej Nr 3 im. Jana Kochanowskiego w Nowym Sączu. Zostało ono przeprowadzone za pomocą kwestionariusza ankiety. Wykazano, że wiedza powinna być traktowana jako zasób systemu oświaty. W wyniku przeprowadzonego audytu określono źródła wiedzy szkoły. Zbadano proces dzielenia się wiedzą i ustalono, że w placówce istnieją bariery uniemożliwiające pełne funkcjonowanie tego procesu. Najistotniejszymi z nich są bariery komunikacyjne oraz niski poziom zaufania. Zidentyfikowano lukę wiedzy w zakresie prawa oświatowego. Stworzono mapę transferu wiedzy, dzięki której odkryto, że w placówce jest osoba nieuczestnicząca w przepływie wiedzy. Efektem audytu są wytyczne co do poprawy jakości zarządzania wiedzą w placówce – zalecono zacieśnienie spójności pomiędzy pracownikami, pełniejsze wykorzystywanie systemów informatycznych, jakimi dysponuje szkoła oraz przeprowadzenie szkoleń w celu zapełnienia luki wiedzy. Potwierdzono również hipotezę, iż audyt wiedzy pozwala ustalić jaką wiedzę posiada placówka, przepływy tej wiedzy oraz jej wykorzystanie przez pracowników. Daje on również możliwość lepszego zarządzania wiedzą.
The subject of the thesis was to systematize the ideas from the area of knowledge management conception. To verify the knowledge audit method, a research was conducted. It was designed to evaluate the knowledge of workers and the knowledge management in Szkoła Podstawowa Nr 3 im. Jana Kochanowskiego w Nowym Sączu and conducted using a questionnaire. It has been shown that knowledge should be considered as a resource of the education system. The result of the audit identified sources of knowledge of school. The process of sharing knowledge was examined and it was established that in the institution there are barriers that prevents full functioning of the process. The most important of these are communication barriers and a low level of trust. The research identified a gap of knowledge in the area of educational law. The map of the knowledge transfer was created. Thanks to which it was discovered that in the facility is a person, which is not engaged in the movement of knowledge. Guidelines of how to improve the quality of knowledge management at the school were created as the result of the audit – it is recommended to make cohesion between employees stronger, to use the information systems available to the school fuller and to provide training to fill the gaps in employee’s knowledge. The hypothesis, that the knowledge audit can determine what knowledge is in the facility, what are the flows of knowledge, as well as how it is used by employees was confirmed. The knowledge audit also gives the possibility of improving the knowledge management.