Interaction of Psychological Factors in Shaping Entrepreneurial Intention Among Computer and Electrical Engineering Students

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Liang, Chao-Tung
dc.contributor.author Lee, Jia-Ling
dc.contributor.author Liang, Chaoyun
dc.date.accessioned 2015-12-19T14:15:06Z
dc.date.available 2015-12-19T14:15:06Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Liang, Ch., Lee, J., Liang, Ch., Interaction of Psychological Factors in Shaping Entrepreneurial Intention Among Computer and Electrical Engineering Students. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation (JEMI), 2015, vol. 11, nr 2 : Entrepreneurship: Intentions, Institutions And Processes. Ed. by A. Ujwary-Gil, K. Klincewicz, s. 5-29 pl
dc.identifier.issn 2299-7326
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/8815
dc.description.abstract Numerous technopreneurs start their ventures at college age, but the entrepreneurship of computer and electrical engineering (CEE) students remains under-studied. This study analysed both the combined and interactive effects of psychological factors on the entrepreneurial intentions of CEE students. In this study, entrepreneurial intention comprised two dimensions, conviction and preparation. Regarding the direct effects, the results indicated that self-efficacy affected entrepreneurial conviction the most, followed by negative emotion, intrinsic motivation, and metacognition. Negative emotion affected entrepreneurial preparation the most, followed by self-efficacy and positive emotion. The results also revealed several crucial interactive effects resulting from psychological factors. An increase in cognitive load increased the entrepreneurial intention of students exhibiting high intrinsic motivation and reduced the intention of students exhibiting low intrinsic motivation. An increase in metacognition increased the entrepreneurial conviction of students exhibiting either high or low intrinsic motivation. An increase in positive emotion reduced the entrepreneurial intention of students exhibiting high negative emotion and increased the intention of students exhibiting low negative emotion. An increase in self-efficacy increased the entrepreneurial intention of students exhibiting either high or low negative emotion. pl
dc.description.abstract Przedsiębiorcy w dziedzinie zaawansowanych technologii (techno-przedsiębiorcy) często rozpoczynają aktywność już w okresie studiów, jednak działalność przedsiębiorcza studentów wydziałów elektronicznych i informatycznych nie została do tej pory dostatecznie zbadana. W tym badaniu analizowano wpływ czynników psychologicznych na intencje przedsiębiorcze tych studentów w oparciu o dwa wymiary, przekonanie i przygotowanie. W odniesieniu do skutków bezpośrednich, wyniki wskazują, że poczucie własnej skuteczności wpływa najbardziej na przekonanie o przedsiębiorczości, a kolejnymi czynnikami są negatywne emocje, motywacja wewnętrzna oraz meta-poznanie. Negatywne emocje najmocniej wpłynęły na przygotowanie do podjęcia działań przedsiębiorczych, a następnie na poczucie własnej skuteczności i na pozytywne emocje. Wyniki wykazały również kilka ważnych efektów interakcji wynikających z czynników psychologicznych. Wzrost obciążenia poznawczego wzmocnił intencje przedsiębiorcze studentów, którzy wykazywali znaczącą motywację wewnętrzną, a osłabił intencje studentów ze słabą wewnętrzną motywacją. Wzrost meta-poznania zwiększył intencje przedsiębiorcze zarówno studentów wykazujących mocną jak i słabą motywację wewnętrzną. Wzrost pozytywnych emocji wpłynął na osłabienie intencji przedsiębiorczości u studentów wykazujących wysoki poziom emocji negatywnych oraz podniósł intencję u studentów z niskim poziomem negatywnych emocji. Wzrost poczucia własnej skuteczności wzmocnił intencje przedsiębiorczości u studentów wykazujących zarówno wysoki jak i niski poziom negatywnych emocji. pl
dc.language.iso en pl
dc.publisher Nowy Sacz School of Business – National-Louis University pl
dc.rights open access pl
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject computer and electrical engineering (CEE) pl
dc.subject entrepreneurial intention pl
dc.subject interactive effects pl
dc.subject psychological factors pl
dc.subject university students pl
dc.subject inżynieria elektryczna i komputerowa (CEE) pl
dc.subject intencje przedsiębiorcze pl
dc.subject efekty interaktywne pl
dc.subject czynniki psychologiczne pl
dc.subject studenci pl
dc.title Interaction of Psychological Factors in Shaping Entrepreneurial Intention Among Computer and Electrical Engineering Students pl
dc.type article pl


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

open access Except where otherwise noted, this item's license is described as open access

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info