Abstract:
Praca opisuje wykorzystanie zintegrowanych systemów informacyjnych, które wspomagają zarządzanie w organizacjach. Będzie ona również próbowała przedstawić efekty wdrażania tych systemów w organizacjach. Pragnąc zrozumieć wszystkie te zagadnienia należy dowieść, co w istocie zmienia się w przedsiębiorstwie gdy wdrażamy nowy system informacyjny. Należy też rozważyć jaką funkcję pełni informatyka i gdzie objawia się jej efekt. Tak więc rozdział pierwszy niniejszej pracy jest wprowadzeniem do zagadnień zintegrowanych systemów wspomagających zarządzanie. Przedstawione są w nim podstawowe definicje, które pomocne są w zrozumieniu tego zagadnienia. Wyjaśnia on m.in. takie definicje jak: system, informacja, system informacyjny, sieć, itd. Rozwinięta jest również kwestia zarządzania, jego istota, jego funkcje oraz strategie wykorzystywane w zarządzaniu. Opisano teorię podejmowania decyzji, która do zrozumienia działania systemów pomagających w podejmowaniu decyzji, z pewnością okaże się pomocna. Rozdział drugi stanowi opis roli tych zintegrowanych systemów w organizacji. Wychodzi on od przedstawienia historii kształtowania się systemów informacyjnych w zarządzaniu, przez charakterystyką roli zarządzania wiedzą w dzisiejszej rzeczywistości, po opis obszarów, w których można efektywnie wykorzystać systemy informacyjne. Kolejny rozdział –trzeci– stanowi rozwinięcie głównego wątku niniejszej pracy, czyli charakterystykę rodzajów i zasad działania zintegrowanych systemów wspomagających zarządzania. Opisane są w nim trzy najpopularniejsze w zastosowaniach systemy, tzn. MPR, ERP oraz CRM, które zyskały sobie miano najpopularniejszych poprzez ilość ich wdrożeń w firmach, zarówno dużych międzynarodowych organizacjach, jak i w małych i średnich przedsiębiorstwach. Na samym początku tego rozdziału znajduje się również opis celów i etapów informatyzacji, które ze względu na swą uniwersalność odnoszą się ogólnie do każdego rodzaju organizacji. Ostatni, czwarty rozdział to charakterystyka konkretnego rozwiązania, jakim jest produkt firmy SAP –mySAP Business Suite. Został on wybrany ze względu na to, iż jest najczęściej wdrażanym zintegrowanym systemem wspomagającym zarządzania. Jego opis zawiera funkcjonalność systemu, komponenty z jakich się składa i ich charakterystykę, przeznaczenie zarówno całego systemu jak i jego składowych gdyż mogą one być wdrażana oddzielnie, w pewnych odstępach czasu. W rozdziale tym zawarto również przykład wdrożenia takiego systemu w przedsiębiorstwie. Z uwagi na fakt, iż weszliśmy do Unii Europejskiej co wiąże się z otwarciem wspólnego rynku europejskiego i większym naporem konkurencji zachodniej czwarty rozdział zawiera również przedstawienie możliwości współfinansowania tego typu rozwiązań ze środków unijnych. Wiadomym jest fakt, iż polskie firmy mają mniejszy potencjał i zaplecze finansowe, niż ich zachodnioeuropejscy konkurenci, tym bardziej więc możliwość dofinansowania choćby i części inwestycji w rozwiązania technologiczne, będzie pozytywnym zastrzykiem finansowym. Warto więc, aby firmy zamierzające wdrożyć taki system wiedziały również o możliwościach ich dofinansowania. Z uwagi na to, iż firmy niechętnie udzielają informacji i danych na temat wdrażania systemów informacyjnych, niniejsza praca ma w znacznej części charakter teoretyczny. Niemniej jednak należy zaznaczyć, iż ostatni rozdział zawiera przykładowy opis konkretnego rozwiązania, a także przykład wdrożenia w konkretnej firmie, bez podawania jej nazwy.