Moja praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym opisałam pojęcie handlu zagranicznego oraz ewolucje teorii międzynarodowej wymiany dóbr. Przedstawiłam również jak kształtowała się wymiana handlowa w okresie przed i po wstąpieniu przez Polskę w struktury Unii Europejskiej. Rozdział drugi mojej pracy poświęciłam ekspansji przedsiębiorstw na rynki międzynarodowe. Przedstawiłam motywy ekspansji firm na rynki międzynarodowe, występujące modele internacjonalizacji, formy wejścia podmiotów gospodarczych na obce rynki oraz czynniki i kryteria które wpływają na wybór formy wejścia na rynek zagraniczny. Trzeci, ostatni rozdział mojej pracy dotyczy analizy wyboru optymalnej formy ekspansji wybranej przeze mnie firmy Dakaro. Badanie w formie wywiadu przeprowadziłam z czterema osobami decyzyjnymi w firmie. W przeprowadzonym badaniu ocenie zostało poddanych siedem form prowadzenia działalności eksportowej: eksport bezpośredni realizowany przez agenta, własne biuro przedstawicielskie, własna sieć dystrybucji, produkcja na zamówienie, sprzedaż licencjonowana/franczyza, joint venture oraz filia zagraniczna. Ekspansja jest przedsięwzięciem trudnym i ryzykownym, a wybranie odpowiedniej formy działalności wymaga głębokich przemyśleń. Dlatego też niezbędna jest ogromna wiedza, doświadczenie oraz znajomość rynku docelowego i panujących na nim zasad.
My thesis consists of three chapters. In the first chapter, I described the term and significance of inernational trade and the evolution of the theory of international exchange of goods. I also presented how the trade was shaped before and after Poland joined the EU. In the second chapter, I focused on enterprises expansion to international markets. I presented the motives of companies expansion to international markets, models of enterprises internationalization,
foreign market entry modes of business entities as well as factors and criteria which influence the choice of foreign market entry mode. The third and last chapter of my thesis concerns the analysis of choosing an optimal mode of expansion of the preselected Dakaro company. I conducted interview research with four companys decision makers. The research evaluated seven forms of conducting export activities: direct exporting through agent, own representative office, own distribution network, make-to-order, franchise, joint venture and foreign branch. Expansion is a difficult and risky venture, and choosing the right form of operation requires deep thought. Therefore, experience and vast knowledge, also about the target market and prevailing rules, are essential.