Dziecko nie wychowujące się w środowisku rodzinnym, pozbawione tej możliwości, jest narażone na liczne zaburzenia i nieprawidłowości. Dysfunkcje rodzin powodują konieczność poszukiwań opieki zastępczej, dla różnych form sieroctwa. Niniejsza praca ukazuje funkcjonowanie rodziny zastępczej jako środowiska opiekuńczo-wychowawczego osieroconego dziecka. Zawiera analizę badań przeprowadzonych w 2014 roku w środowiskach rodzin zastępczych, będących pod opieką Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowym Sączu. Zawarte w niej informacje, potwierdzają tezę, iż pomimo, że rodziny zastępcze napotykają na swojej drodze pewne trudności, to i tak stanowią właściwe środowisko opiekuńczo-wychowawcze. Dają dziecku szansę na prawidłowy rozwój, inspirują do dalszych analiz i interdyscyplinarnych badań w tej dziedzinie, są również wyznacznikiem rangi tej formy opieki w naszym społeczeństwie.
A child not being brought up in a home environment, deprived of this possibility, is exposed to numerous disorders and irregularities. Dysfunctions of families cause the need for the search of a foster care, specific for different forms of orphanhood. This paper shows functioning of a foster family as an environment of care and education for an orphaned child. It contains analysis of the survey carried out in 2014 among foster families which functioned under auspices of the Social Welfare Center in Nowy Sącz. The gathered information have confirmed the initial assumption that although foster families encounter certain problems, they still constitute the appropriate environment of care and education. They give the child chances for proper development, inspire researchers for further studies, including interdisciplinary ones, and set the high rank of this form of child care in our society.