Celem badań było ukazanie znaczenia liderów partii politycznych w wyborach parlamentarnych. Sformułowane problemy i hipotezy badawcze zostały zweryfikowane (rozwiązane), za pomocą badań metodą sondażową (ankietową); metody pomocnicze to: analiza i synteza, metody porównawcze oraz rozmowa i wywiad. Do badań przystąpiło 80-ciu respondentów, którzy stanowili szeroki przekrój populacji pod względem płci, wieku, wykształcenia i miejsca zamieszkania.
W rezultacie badań uzyskano ważne informacje, które dały aktualny obraz polskiej sceny politycznej dotyczącej wyborów parlamentarnych, a szczególnie w zakresie roli liderów ugrupowań politycznych. Ponadto wskazano, iż amerykanizacja, mediatyzacja i profesjonalizacja wyborów posiadają duży wpływ na ogólny wynik wyborczy. Ważną kwestią w dzisiejszych kampaniach wyborczych jest stosowanie marketingu politycznego, który posługuje się najnowocześniejszymi środkami teleinformatycznymi oraz szeroką wiedzą z zakresu politologii, psychologii, socjologii, a nawet kosmetologii.
Liderzy partii politycznych stanowią współcześnie niejako „lokomotywę” wyborczą dla swoich ugrupowań, przy czym poważne znaczenie na ogólny wynik wyborczy mają inne czynniki: program, obietnice wyborcze, elektorat negatywny, błędy w strategii i taktyce.
The aim of the study was to show the importance of leaders of political parties in parliamentary elections. The formulated research problems and hypotheses have been verified through a probing method (questionnaire); auxiliary methods has also been used: analysis and synthesis, comparative analysis, as well as conversation and interview. The study has covered 80 respondents, who were a broad cross-section of the population in terms of gender, age, education and place of residence.
As a result of the research, important information have been gathered which created the current image of Polish political scene concerning parliamentary elections, especially on the role of leaders of political parties. They state that the processes of Americanization of elections, their mediatization and professionalization have a large impact on the overall election result. An important issue in today's election campaigns is the use of political marketing which applies the newest telecommunication techniques and a broad knowledge of political science, psychology, sociology, and even cosmetology.
Nowadays, leaders of political parties are a kind of "locomotive" for their voters, with considerable importance for the election outcome of other factors as well: the pro-gram, election promises, negative electorate and errors in strategy and tactics.