Do All Roads Lead to Rome? The Effect of the Decision-Making Logic on Business Model Change

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Torkkeli, Lasse
dc.contributor.author Salojärvi, Hanna
dc.contributor.author Sainio, Liisa-Maija
dc.contributor.author Saarenketo, Sami
dc.date.accessioned 2016-05-07T09:38:43Z
dc.date.available 2016-05-07T09:38:43Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Torkkeli, L., Salojärvi, H., Sainio, L., Saarenketo, S., Do All Roads Lead to Rome? The Effect of the Decision-Making Logic on Business Model Change. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation (JEMI), 2015, vol. 11, nr 3 : Entrepreneurship and Innovations : Novel Research Approaches. Ed. by K. Klincewicz, A. Ujwary-Gil, s. 5-24 pl
dc.identifier.issn 2299-7326
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/8983
dc.description.abstract Business models and business model change have drawn increasing attention from both researchers and practitioners across various disciplines, including the domain of entrepreneurship. However, even though the importance of business model innovation as a driver of firm performance has been widely acknowledged, empirical studies explaining the business model change remain limited. This study contributes to prior research by examining the effects of effectual and causation-based decisionmaking logics on the degree of business model change in the context of small and medium-sized enterprises in Finland. The findings of hierarchical regression analysis show that both causation and effectuation-based logics have positive effects on business model change, thereby highlighting the need for both strategizing and seizing of opportunities in business model development. pl
dc.description.abstract Modele biznesowe i zmiana modelu biznesowego przyciąga rosnącą uwagę zarówno naukowców i praktyków z różnych dziedzin, w tym w dziedzinie przedsiębiorczości. Jednak, chociaż znaczenie innowacyjnego modelu biznesowego jako siły napędowej przedsiębiorstwa jest powszechnie uznawane, badań empirycznych wyjaśniające zmianę modelu biznesowego jest ciągle niewiele. Ta praca wnosi wkład we wcześniejsze badania, analizując skutki stosowania logiki podejmowania decyzji, opartej na zróżnicowanych zasadach wprowadzania w życie i przyczynowości, na stopień zmian modelu biznesowego w kontekście małych i średnich przedsiębiorstw w Finlandii. Wyniki hierarchicznej analizy regresji pokazują, że zarówno obie logiki mają pozytywny wpływ na zmianę modelu biznesowego, podkreślając w ten sposób zarówno konieczność obrania strategii i wykorzystania możliwości w celu rozwijania modelu biznesowego. pl
dc.language.iso en pl
dc.publisher Nowy Sacz School of Business – National-Louis University pl
dc.rights open access pl
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject business model pl
dc.subject decision-making pl
dc.subject effectuation pl
dc.subject causation pl
dc.subject small and medium enterprises pl
dc.subject model biznesowy pl
dc.subject podejmowanie decyzji pl
dc.subject wprowadzanie w życie pl
dc.subject przyczynowość pl
dc.subject małe i średnie przedsiębiorstwa pl
dc.title Do All Roads Lead to Rome? The Effect of the Decision-Making Logic on Business Model Change pl
dc.type article pl


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

open access Except where otherwise noted, this item's license is described as open access

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info