Abstract:
Wraz ze zmieniającym się światem i nasileniem się procesów globalizacyjnych, postępem technologicznym i rozwojem komunikacji społecznej zaczęło się również zmieniać kształcenie młodzieży. Szkoła musi być dostosowana strategicznie i programowo do wymogów nowoczesności. Obecnie każdy nauczyciel świadomy odpowiedzialności za jakość kształcenia młodzieży wie, że jest to warunek sine qua non jego poczucia sukcesu w zawodzie. Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy jest poświęcony zarządzaniu zasobami ludzkimi w warunkach formującej się gospodarki opartej na wiedzy. Porusza takie aspekty jak kształcenie ustawiczne, które jest wymogiem współczesności, rolę pracowników rozumianych jako najważniejszy kapitał intelektualny w organizacji i rolę kultury organizacyjnej w formowaniu więzi interpersonalnych. Przedstawiono także cele, funkcje oraz modele zarządzania pracownikami. W rozdziale drugim omówiono nowe tendencje w kształceniu nauczycieli. Co pozwoliło pokazać szkołę jako organizację uczącą się, jeśli bazować na ustaleniach ważnej publikacji „Piąta dyscyplina” Petera Senge. Następnie przeanalizowano zintegrowany model zarządzania wiedzą i kompetencjami pracowników oraz omówiono współczesne strategie kształcenia nauczycieli i elementy składowe zarządzania wiedzą w szkole, by wreszcie ukazać jakie strategie, cele i funkcje zarządzania wiedzą określane są w zadaniach MEN. Rozdział trzeci zawiera analizę zarządzania kompetencjami nauczycieli w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Doskonalenie zawodowe jako wymóg pracy dydaktyczno-wychowawczej w kontekście uwarunkowań wymaganych na drodze do awansu zawodowego. Całość uzupełnia analiza cech tzw. miękkiego zarządzania kompetencjami nauczycieli oraz charakterystyka rodzajów, oraz zakresu i metod rozwijania kompetencji. W pewnym zakresie ukazana została także rola kompetencji twórczych w pracy nauczycieli i te zagadnienia wypełnią tę cześć trzeciego rozdziału pracy. Czwarty rozdział obejmuje metodologię badań własnych w Gimnazjum Samorządowym im. Króla Kazimierza Wielkiego w Tymbarku. Opisano misję i kierunki działalności szkoły, a następnie przedstawiono problem, cele i hipotezy badawcze oraz metody i narzędzia badawcze. Badania dotyczyły doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz diagnozy tego, jak realizuje się kwestię zarządzania wiedzą w Gimnazjum KKW w Tymbarku. Całość części badawczej kończą ustalenia dotyczące wyników i wniosków z przeprowadzonych badań.