Niniejsza praca magisterska została poświęcona tematyce strategii wywierania wpływu na odbiorcę w przekazie reklamowym. Wykorzystywanie w przekazach reklamowych strategii wywierania wpływu na odbiorców reklam jest powszechną praktyką. Strategie te wykorzystywane są niemal w każdym współczesnym przekazie marketingowym. Celem pracy było przedstawienie teoretycznych aspektów badanego zagadnienia oraz przeprowadzenie własnego badania, którego wyniki pozwoliłyby na ocenę strategii wywierania wpływu na klientów oraz weryfikację sformułowanych na potrzeby pracy hipotez badawczych. Przeprowadzone badanie dostarczyło wiedzy z zakresu świadomości klientów na temat stosowanych przez reklamodawców technik perswazji i manipulacji, a także oceny skuteczności wykorzystywanych technik. Stosowanie technik oraz strategii wywierania wpływu na klientów było znane respondentom. Udzielane przez ankietowanych odpowiedzi świadczyły o tym, że respondenci wiedzieli, że reklamodawcy wykorzystują określone strategie w celu zwiększenia sprzedaży. Ankietowani ocenili rodzaje reklam, a także strategie i techniki perswazji, a także wskazali ich wpływ na decyzje zakupowe, co świadczyło o tym, że klienci byli świadomi technik, jakie są wobec nich stosowane. Z kolei poddanie badaniu praktycznych przykładów wykorzystania strategii oraz technik wpływania na konsumentów pozwoliło na ocenę ich skuteczności. Zgodnie z wynikami analizy tylko oddziaływanie poprzez humor wpływa na odbiorców przekazu reklamowego w oczekiwany sposób. Skuteczność pozostałych badanych technik okazała się zdecydowanie niższa od zakładanej. W związku z powyższym w niniejszej pracy pozytywnie zweryfikowano dwie z czterech hipotez badawczych.
This thesis was devoted to a subject of strategy of influencing the recipient in the transmission of advertising. Using strategies to influence customer decisions in the advertising is a common practice. These strategies are used in almost every modern marketing transmission. The aim of this work was to present the theoretical aspects of this issue and to conduct a research study, which results would allow to evaluation of the strategies of influencing customers and verification of formulated hypotheses. The research provided knowledge of customer awareness about the techniques used by advertisers persuasion and manipulation, as well as evaluate the effectiveness of this techniques. The use of techniques and strategies to influence the customer was known to the respondents. Answers given by the respondents testified that the respondents knew that advertisers use specific strategies to increase sales. The respondents knew the types of advertising, as well as the strategies and techniques of persuasion, and also indicated their influence on purchasing decisions, which showed that customers were aware of the techniques that were applicable to them. However, the study of practical examples of strategies and techniques for influencing consumers made it possible to evaluate their effectiveness. According to the results of analysis only the strategy of humor affects the recipients of advertising as it was expected. The effectiveness of the other tested techniques proved to be much lower than expected. Accordingly, in this work positively we verified two of four hypotheses.