dc.contributor.advisor |
Choroszczak, Jerzy |
|
dc.contributor.author |
Bulanda, Kinga |
|
dc.date.accessioned |
2016-05-25T09:00:31Z |
|
dc.date.available |
2016-05-25T09:00:31Z |
|
dc.date.issued |
2015-07-22 18:17:27 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11199/9010 |
|
dc.description.abstract |
Konkurencja to pewnego rodzaju wolność dana konsumentowi. Wartość ta powinna być chroniona z racji pozytywnego wpływu konkurencji na całokształt rynku. Niniejsza praca została poświęcona tematyce związanej z nadużywaniem pozycji rynkowej przez dwie największe firmy sektora telekomunikacyjnego i pocztowego – Telekomunikację Polską S.A. oraz Pocztę Polską S.A. – dominantów rynkowych. Głównym celem niniejszej pracy jest wykazanie naużywania pozycji dominującej i stosowanych praktyk antykonkurencyjnych przez TP S.A. oraz PP S.A. jako przedsiębiorstw posiadających znaczne udziały rynkowe. Celem pracy była również analiza zagadnień, które związane są z ochroną konkurencji i konsumentów nie tylko w Polsce, ale również i w Unii Europejskiej. Przełomowym momentem była liberalizacja, gdzie w efekcie zaczyna się pojawiać konkurencja w każdym sektorze gospodarki. Badania opierały się analizie decyzji Prezesa UOKiK, Prezesa UKE oraz Komisji Europejskiej, a także orzecznictwie. Pomocniczo do analizy źródeł wtórnych, zostały dołączone wyniki badań, z przeprowadzonej wśród respondentów ankiety. Szczegółowa analiza wykazała szkodliwość dominantów na całokształt rynku co skutkowało wygórowanymi cenami, niską jakością usług oraz niezadowoleniem wśród nabywców usług telekomunikacyjnych i pocztowych. |
pl |
dc.description.abstract |
Competition is some kind of a freedom given to a consumer. This power should be protected because of its positive influence on the whole market. The thesis was devoted to the overuse of the market position of the two biggest communications and postal companies in Poland – Telekomunikacja Polska S.A. and Poczta Polska S.A. – the market dominants. The main goal of this thesis was to show the overuse of the prevailing status and the use of anti-competitive practices by TP S.A. and PP S.A. as the companies with the significant number of shares. The aim of the project was also to analyse the issues connected to the protection of the competition and the consumers themselves not only in Poland but also in the European Union. The liberalisation was a crucial moment which resulted in the beginnings of the competition in every section of the economy. The research was based on the analysis of the UOKiK chairman’s decision, the chairman of the UKE and the European Commission, as well as on the jurisdiction. Additionally, the survey results were added to the analysis of the secondary sources. The detailed examination of the answers pointed out the harmfulness of the dominants for the whole market which found its reflection in high prices, bad quality of services and the dissatisfaction among the purchasers of communications and postal services. |
pl |
dc.language.iso |
pl |
pl |
dc.rights |
licencja niewyłączna |
|
dc.subject |
monopol |
pl |
dc.subject |
pozycja dominująca |
pl |
dc.subject |
konkurencja |
pl |
dc.subject |
praktyki antykonkurencyjne |
pl |
dc.subject |
telekomunikacja |
pl |
dc.subject |
poczta |
pl |
dc.subject |
ochrona konkurencji i konsumentów |
pl |
dc.subject |
monopoly |
pl |
dc.subject |
dominant position |
pl |
dc.subject |
competition |
pl |
dc.subject |
anti-competitive practices |
pl |
dc.subject |
telecommunications |
pl |
dc.subject |
mail |
pl |
dc.subject |
competition and consumer protection |
pl |
dc.title |
Praktyki antykonkurencyjne dominantów rynkowych - analiza przyczyn i skutków na przykładzie Telekomunikacji Polskiej S.A. i Poczty Polskiej S.A. |
pl |
dc.title.alternative |
Anti-competitive practices the market dominants - analysis of the causes and effects for example Telekomunikacja Polska S.A. and Poczta Polska S.A. |
pl |
dc.type |
masterThesis |
pl |
dc.date.updated |
2016-02-20T08:55:47Z |
|