Konflikty i negocjacje stanowią ważne elementy życia organizacji. Właściwe podejście do nich pomaga w zarządzaniu organizacją, każdy menadżer powinien doskonale orientować się w sposobach i możliwościach rozwiązywania konfliktów w miejscu pracy.
Celem niniejszej pracy jest poznanie opinii pracowników na temat konfliktów i negocjacji jako elementów zarządzania przedsiębiorstwem. Zostały przeprowadzone badania wśród pracowników trzech przedsiębiorstw Japan Tobacco Int., Polkomtel S.A. oraz P4.
Jedna z hipotez stanowiła, iż negocjacje stanowią sposób łagodzenia konfliktów w firmie. Hipoteza ta potwierdziła się w całości, zdecydowana większość respondentów uważa, że to negocjacje właśnie stanowią sposób rozwiązywania konfliktów.
Kolejna hipoteza zakładała, iż to przełożony powinien doprowadzić do likwidacji konfliktu w firmie. Ankietowani twierdzili, że jest to zadanie przełożonego, w jego kompetencjach leży likwidacja konfliktu.
Trzecia hipoteza badawcza zakłada, iż konflikt w organizacji może przynieść zarówno pozytywne jak i negatywne skutki w firmie. Pracownicy biorący udział w badaniu twierdzili, iż konflikt przynosi zarówno negatywne jak i pozytywne skutki dla organizacji. Pomaga obniżyć napięcie, jednak jeśli nie jest w porę zatrzymany może doprowadzić do tego, że ludzie będą zwalniać się z pracy. Ankietowani wskazywali różne czynniki, które wskazywały zarówno na pozytywne jak i negatywne skutki konfliktu.
Conflicts and negotiations are important elements of life in any organization . Right approach to those aspects helps in managing business, whereas, every manager should be well trained in the field of conflicts resolution in his/her workplace.
This study aims at checking employees' opinion on the importance of conflicts and negotiations as element of business management. Surveys have been conducted among employees of three companies, such as: Japan Tobacco Int., Polkomtel SA and P4.
The first hypothesis states that the negotiations are way of mitigating conflicts in companies, an opinion confirmed by the vast majority of respondents who believe that it is the only way of resolving conflicts in our place of work.
Another assumes that it is superior's responsibility to eliminate any conflict that appears. All respondents agreed that it should be a crucial part manager's competence to be able to eliminate any conflict that accumulates within company.
The third assumes that conflict in the organization can bring both: positive and negative effects on the company. It helps to reduce tension, but if it is not stopped in time, it can diminish employees' productivity. Respondents pointed to various factors which indicated both the positive and negative effects of conflict.