Konflikty były, są i będą na trwałe związane ze wszystkimi organizacjami. Wielu współczesnych menadżerów podejmuje próby zastosowania konfliktu do wywołania lepszych efektów oraz zabezpieczenia się przeciw ich destrukcyjnym skutkom. W pracy omówiono kwestie dotyczące: istoty, definicji i przyczyn konfliktu. Przedstawiono również etapy ich zarządzania, a także metody rozwiązywania już istniejących konfliktów. Badania bezpośrednie zostały poprzedzone w formie ankiety wspomaganej analizą informacji ze źródeł wtórnych, które obejmowały historię firmy, regulamin i procedury jej działalności, strukturę rozwojową i organizacyjną oraz wywiady z pracownikami. W badaniach wzięły udział 93 osoby. W celu charakterystyki badanej grupy zwrócono szczególną uwagę na takie kryteria jak płeć, wiek, wykształcenie, staż pracy oraz rodzaj zajmowanego stanowiska przez badanych pracowników.
Celem przeprowadzonych badań było zidentyfikowanie i scharakteryzowanie zachowań pracowników oraz kadry zarządzającej w sytuacjach konfliktowych. Postawiono trzy hipotezy badawcze, które w trakcie badań starano się zweryfikować: Konflikt o niewielkim natężeniu sprzyja poprawie efektywności pracowników. Arbitrażowa metoda rozwiązywania konfliktów jest skutecznym sposobem niwelowania napięć w przedsiębiorstwie. Głównym efektem długotrwałego konfliktu w organizacji jest wzrost fluktuacji pracowników. Wnioski z badań przedstawiają wpływ konfliktów na badane przedsiębiorstwo. Zostały także omówione przyczyny i źródła konfliktów oraz opinie i postawy pracowników produkcyjnych, administracyjnych oraz kadry szczebla kierowniczego, dotyczące konfliktu w miejscu pracy, jego powstawania, przebiegu oraz metod tłumienia i rozwiązywania.
Conflicts have been, are and will be permanently associated with all organizations. Many modern managers attempts to use the conflict to produce better results and protect themselves against their destructive effects. The paper discusses issues related to: the essence, the definition and causes of the conflict. It also presents stages of their management, as well as methods of solving existing conflicts. Direct Research was preceded in the form of polls assisted analysis of information from secondary sources, which included the company's history, the rules and procedures of its activities, structure and organizational development and interviews with employees. The study was attended by 93 people. In order to characterize the study group paid special attention to such criteria as gender, age, education, work experience and the nature of the position held by the surveyed employees. The aim of the study was to identify and characterize the behavior of employees and managers in conflict situations. They erected three hypotheses that during the study sought to verify: The conflict of low intensity helps to improve staff efficiency. The arbitration method of conflict resolution is an effective way of eliminating tensions in the company. The main effect of long-running conflict in the organization is to increase employee turnover. The conclusions of the study show the impact of conflicts on the investigated company. They were also discussed causes and sources of conflict and the opinions and attitudes of production workers, administrative and personnel executives, regarding the conflict in the workplace, its development, progress and methods of suppression and resolution.